Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Raseborgsfestivalen nådde inte sina mål - framtiden oviss

Trä män ler mot kameran. Två lutar mot ett bord i trä. I bakgrunden en gräsmatta och en tegelbyggnad. en man sitter på en motorcylen i bakgrunden och håller en gitarr över axeln.
Bildtext Förväntansfull arrangörstrio inför den första Raseborgsfestivalen år 2019. Toni Ruohonen, Kalle Keskinen och Petteri Ahomaa (till höger). Arkivbild från 2019.

Raseborgsfestivalen lyckades inte nå sin målsättning att locka tillräckligt med publik till Bulevardparken i Karis. Festivalen gör en förlust som uppskattas kunna uppgå till närmare 200 000 euro.

Den första Raseborgsfestivalen ordnades i slutet av juni 2019 och lockade då 5 500 besökare för att lyssna på pop och rock i Bulevardparken i Karis. I fjol ställdes festivalen in på grund av coronaläget och i år var det åter dags för Raseborgsfestivalen.

Men det gick inte som arrangörerna hoppades. Publiken hittade inte till festivalen som ordnades på fredagen och lördagen 30-31.7.

– Jag skulle uppskatta att vi hade mellan 500-600 besökare på fredagen och 2000 på lördagen, säger Petteri Ahomaa från arrangörshåll.

På festivalen uppträdde både inhemska artister som Michael Monroe, Eppu Normaali, Neljä Ruusua och Vesala samt de svenska artisterna E-Type och Pandora.

En man i röd läderväst sitter på en röd motorcykel och ler.
Bildtext Michael Monroe uppträdde på den första Raseborgsfestival och deltog även i årets tillställning. Arkivbild från 2019.

Förlusten kan uppgå till närmare 200 000 euro

I praktiken betyder det låga besökarantalet en rejäl ekonomisk förlust för arrangörerna.

– Det är en stor förlust. Vi talar om ett sexsiffrigt tal som kanske inte börjar på en etta, säger Petteri Ahomaa.

Arrangörerna hade både väderprognosen och coronaläget att tas med i år.

– Väderprognosen innan lovade kraftig regn och storm, det kanske skrämde bort folk. Men det blev ingen storm och just inget regn. Och coronasituationen är ju svår, säger han.

Enligt Ahomaa skulle det dock i högre grad behövas engagerade och stödjande lokala företag för att göra festivalen lönsam.

– Det skulle kanske gå om vi skulle få med mera lokal företag, men här har det varit svårt att få lokala företag engagerade, säger Ahomaa.

Framtiden oviss

Det tar tid att köra in nya evenemang. Enligt Petteri Ahomaa brukar det första året ekonomiskt gå på förlust, det andra året jämnt ut och det tredje året ger en vinst till arrangörerna.

Om hur det blir med festivalen i framtiden kan Petteri Ahomaa inte uttala sig i detta läge.

– Det det är svårt att säga, tyvärr. Stämningen var bra och alla har tackat oss för fina arrangemang.

– Människorna var nöjda men när vi tittar i kassan kan vi inte vara riktigt nöjda, säger Petteri Ahomaa.

Ahomaa kan inte säga men vilken tidtabell man kommer att fatta beslut om framtiden. Enligt honom kommer man även att fundera på om konceptet är det rätta i sin nuvarande form eller skulle det krävas ett större upplägg för att locka mera människor.

– Borde festivalen kanske vara större? Och kanske en del kunde ordnas i Ekenäs?

Frågorna är många. Och beroende av de slutliga försäljningssiffrorna som inte har klarnat än.