Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Rektorer hoppas på ett mer normalt skolår: ”Skola är bäst när elever och lärare får träffas”

En kvinna med munskydd.
Bildtext Korsholms högstadiums rektor Pia Blomqvist hoppas slippa distansundervisningen i år.

Inför skolstarten nästa vecka önskar rektorerna arbetsro för både elever och personal. Man hoppas kunna hålla fast vid närundervisningen hela skolåret, men har även beredskap att gå över till distansundervisning om läget så kräver.

Nästa vecka återvänder elever och lärare till skolorna för ett nytt läsår. Det är i alla fall förhoppningen.

Pia Blomqvist, rektor för Korsholms högstadium, säger att tankarna inför skolstarten är splittrade.

– I grunden finns en glädje och ett fint pirr att ta emot eleverna och starta upp på nytt, men det överskuggas lite av en oro över hur vi ska kunna förverkliga skolan och undervisningen i år.

I grunden finns en glädje och ett fint pirr att ta emot eleverna och starta upp på nytt, men det överskuggas lite av en oro över hur vi ska kunna förverkliga skolan och undervisningen i år.

― Pia Blomqvist, rektor på Korsholms högstadium

Inför skolstarten har det spekulerats om det kan bli aktuellt med distansundervisning i och med att coronafallen har ökat den senaste tiden.

– Jag hoppas verkligen att vi undviker distansundervisning så långt det bara går. Skola är bäst när elever och lärare får träffas, säger Blomqvist.

Hon får medhåll av Nina Hagback, tf rektor på Närpes högstadieskola.

– Det bästa är nog att ha närundervisning och köra på som vanligt, men lärarna är ganska vana vid att snabbt byta system. Eleverna också, för den delen. Blir det så, så blir det så, men det är nog inte önskvärt, säger Hagback.

En ung studerande sitter i sängen och studerar.
Bildtext Skolorna har beredskap att gå över till distansundervisning om det krävs.

Svårt att planera

Förra läsåret var en utmaning för skolorna. Osäkerheten som coronaläget förde med sig gjorde att det var svårt att planera långsiktigt.

– Man fick lära sig att alltid ha en plan B i bakfickan. Det hade vi väl allihopa mer eller mindre, säger Hagback.

Man fick lära sig att alltid ha en plan B i bakfickan. Det hade vi väl allihopa mer eller mindre.

― Nina Hagback, tf rektor på Närpes högstadieskola

Kaj Holmbäck, rektor på Donnerska skolan i Karleby, säger att distansundervisningen också innebar mer arbete för lärarna.

– Arbetsmängden är enorm. Det är väldigt svårt att sätta en gräns på distansundervisningen och arbetet som hör till.

– Om man ska se någonting positivt så är det ju det att man får mer inblick i vad varje enskild elev gör, säger Holmbäck.

Man i kostym.
Bildtext Donnerska skolans rektor Kaj Holmbäck säger att distansundervisningen innebär mer arbete för lärarna.

Kunskapsluckor bland eleverna

Rektorerna berättar att det i och med distansundervisningen också har uppstått en del kunskapsluckor hos eleverna. Det handlar dels om avsnitt som man helt enkelt inte har hunnit gå igenom, dels att eleverna inte har haft möjlighet att öva på vissa saker tillräckligt.

Hur långtgående följderna kan bli är svårt att säga i det här skedet.

– Vem vet om det kommer att påverka studentskrivningarna inom några år, säger Kaj Holmbäck.

Vem vet om det kommer att påverka studentskrivningarna inom några år.

― Kaj Holmbäck, rektor på Donnerska skolan

Skolorna har planer på att ta igen det som gick förlorat i fjol, men det förutsätter att undervisningen kan ordnas under mer normala omständigheter.

– Där finns nog både plan A och plan B. Vi hoppas bara att vi också kan verkställa de planerna som finns, säger Pia Blomqvist.

Inför det nya läsåret hoppas Pia Blomqvist på arbetsro, både för elever och personal. Hon önskar också att arbetet kring välmående ska fungera.

– Vi har många elever som mår dåligt av det som har varit, och där önskar jag ett samarbete och en tydlig struktur från elevvården för att möta de behoven.