Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

För tungt fordon kunde inte köra över Rävsundsbron och fick vända tillbaka: "Viktbegränsningarna borde inte vara någon överraskning"

Flygbild på rävsundsbron
Bildtext Rävsundsbron är hårt trafikerad och det gäller att följa de begränsningar som är aktuella då man kör över bron.

En asfaltfräsare på väg till Pargas centrum kunde inte transporteras över Rävsundsbron på tisdagkväll. Orsaken var viktbegränsningarna på bron som ställde till det och fordonet tvingades vända om och köra tillbaka.

Enligt underhållsingenjör Stefan Illman vid Pargas stad var det en liten överraskning att viktbegränsningarna ställde till det den här gången.

- Fräsaren i sig var inte för tung men lavetten den stod på var för kort och då blev axellängden mellan hjulen för kort och tyngden på bron för tung, säger Illman. Om transportföretaget som försökte få hit fräsaren inte kan komma på någon lösning får vi använda fräsare av mindre modell för att göra jobbet här på Strandvägen i centrum av Pargas.

Underhållsingengör Stefan Illman på Kyrkobron i Pargas
Bildtext Underhållsingenjör Stefan Illman är överraskad att asfaltfräsaren inte kunde transporteras till Pargas.

Asfalteringsarbetet skulle ha påbörjats den här veckan men nu är det oklart när arbetet kan köra igång.

- Inte borde det fördröja arbetet i någon större mån men litet överraskande är det förstås att viktbegränsningarna skapar problem, säger Illman.

Begränsningar tryggar trafiken till och från Pargas

Trafikledsverket övervakar landet farleder och broar. Rävsundsbron är i så dåligt skick att vikt- och hastighetsbegränsningar har införts på bron och de är avsedda för att trygga trafiken fram tills dess att en ny bro står färdig.

Projektet har redan inletts och budgeten landar på cirka 128 miljoner euro. Enligt myndigheterna ska en entreprenör väljas i höst och 2022 eller 2023 kan arbetet med den nya bron inledas.

Två män iförda arbetskläder byter ut ett hängstag på Rävsundsbron en solig dag.
Bildtext I maj gjordes reparationer på Rävsundsbron för att trygga trafiken till och från skärgården.

Vid Trafikledsverket är man en aning överraskad över att begränsningarna nu ställde till det och stoppade transporten av asfaltfräsaren.

- Begränsningarna borde inte vara någon överraskning för transportföretagarna, säger Minna Torikka som är direktör för trafikmiljöavdelningen vid Trafikledsverket. Det är hårda begränsningar men det brukar i de flesta fall finnas lösningar som gör att också tyngre frakttransporter kan köras över bron.

Speciallov krävs för tyngre transporter

Enligt Torikka krävs det speciallov att köra tungtransporter över bron och därför är det litet överraskande att det nu blev problem.

- I ansökningsskedet borde det nog ha blivit klart vad som gäller och vad som krävs för att kunna transportera asfaltfräsaren till Pargas, säger Torikka. Begränsningarna är satta för att det inte ska uppstå mer skador på bron som skulle omöjliggöra viss sorts trafik.

Väyläviraston kyltti pasilassa 2020.
Bildtext Trafikledsverket övervakar bland annat landets vägar och broar.

Torikka betonar att projektet med den nya bron har inletts men medger att det kan krävas en hel del tålamod fram tills att den nya bron står färdig.

- Rävsundsbron med alla begränsningar är utmanande för bilisterna och transportföretagen som trafikerar längs med Skärgårdsvägen, säger Torikka. Men nu kan vi inte göra annat än att ta det försiktigt och ha tålamod tills den nya bron är klar.