Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Flera farosituationer kopplade till elsparkcyklar: "Det är viktigt att inte ha så bråttom i trafiken"

en suddig bild på en tjej som åker elsparkcykel

På onsdagen krockade en buss och en elsparkcykel, vilket ledde till att en kvinna i 20-årsåldern avled. Elsparkcyklar har överlag kritiserats för att vara farliga i trafiken och det har skett ett flertal olyckor kopplade till elsparkcyklar.

De personer som Yle Åboland har talat med har alla antingen själva råkat ut för, eller sett någon farosituation där en elsparkcykel varit involverad.

– Ibland kan en elsparkcykel susa förbi helt oväntat i ganska hård hastighet, säger Noora Sutelainen.

Farliga situationer uppstår också i trafiken på de ställen där det inte finns cykelvägar, och elsparkcyklarna åker på bilvägen. Ibland kan det vara svårt för bilisterna att reagera då elsparkcykelförare oväntat kommer körande i hög hastighet.

– Det är särskilt viktigt att man saktar in i korsningar och inte tar för givet att bilföraren väjer, säger Wilma Kyllönen.

Noora Sutelainen och Wilma Kyllönen står på universitetsgatan i Åbo bredvid ett torgstånd.
Bildtext Noora Sutelainen och Wilma Kyllönen.

Hon har själv varit med om en farlig situation då hon suttit i en bil som skulle svänga i en korsning.

– Då kom en person körande med elsparkcykel med full fart i korsningen. I de situationerna påminns man om att man måste vara väldigt försiktig då man kör elsparkcykel.

Taina Liukkonen tror att en stor del av farosituationerna beror på att en del av användarna inte behärskar trafikregler.

– Att sänka hastigheten löser antagligen inte alla problem, utan mycket handlar egentligen om föraren som använder elsparkcykeln. Det är inte elsparkcykeln som nödvändigtvis är farlig i sig, utan mycket hänger på användarens kunskap och varsamhet, säger Liukkonen.

Taina Liukkonen står på gågatan i Åbo.
Bildtext Taina Liukkonen.

Farliga situationer kan särskilt uppstå då yngre barn kör elsparkcykel, då de flesta inte känner till trafikreglerna ännu i den åldern.

– Det kanske skulle behövas att man har genomfört en kurs då man kör ett eldrivet fordon som elsparkcykel eller elcykel. Exempelvis måste man ju ha mopedkort för att köra moped.

Liukkonen påpekar att det skulle vara viktigt att föräldrar diskuterar med sina barn, och överväger om de borde tillåta sina unga tonåringar att åka elsparkcykel i så tidig ålder.

– Att åka elsparkcykel kan vara farligt för de unga själva, men också för andra som befinner sig i närheten.

I vissa situationer kan elsparkcykeln vara svårhanterlig

I jämförelse med en vanlig cykel kan elsparkcykeln vara snäppet mer svårhanterlig. Som användare kommer man upp i en hög hastighet och då man plötsligt tvingas bromsa blir inbromsningen ofta tvär.

– Särskilt om man åker ner för en backe så kan det vara svårt att bromsa in försiktigt, istället kan det bli en ganska kraftig bromsning, säger Noora Sutelainen.

Sähköpotkulauta läheltä
Bildtext Det kan vara svårt att bromsa in försiktigt med en elsparkcykel.

Med bilar och mopeder kan man använda blinkers då man vänder, och cyklisterna markerar oftast att de svänger genom att lägga ut ena handen som markering. Med elsparkcykel är det däremot inte lätt att göra en markering, påpekar Juha Kuuttila, som är på väg till jobbet med en elsparkcykel.

– Jag har själv lagt märke till att det är svårt att visa med handen när man svänger, eftersom det är så pass svårt att hålla balansen då man endast håller i med en hand, säger Kuuttila.

Juha Kuuttila bredvid en parkering för elsparkcyklar.
Bildtext Juha Kuuttila.

På så vis kan det vara svårt att markera för sina medtrafikanter att man svänger, eftersom det också kan gå på tok ifall man tappar balansen.

Kuuttila påpekar också att det för att hindra olyckor är viktigt att inte ha för bråttom då man kör elsparkcykel.

Få elsparkcykelanvändare bär hjälm

Då man åker elsparkcykel ska man bära hjälm, men det är ändå ytterst sällan som någon använder hjälm då de kör elsparkcykel.

Noora Sutelainen påpekar att det antagligen beror på att det sällan finns hjälmar till hands då man låser upp en elcykel.

– Och ifall det råkar finnas en hjälm är det säkert få som väljer att ha på sig den då man kanske är rädd för att få löss, då flera använt samma hjälm, tillägger Sutelainen.

Wilma Kyllönen påpekar att det ofta händer att man spontant använder en elsparkcykel som står på gatan utan att egentligen ha planerat det på förhand. Då är sällan hjälmen till hands.

Taina Liukkonen påpekar att det också är sällan man ser att vanliga cyklister använder hjälm.

Liknande problem med både elsparkcyklar och vanliga cyklar

Det är inte bara de som åker elsparkcyklar som orsakar farliga situationer i trafiken, samma sak gäller vanliga cyklar och elcyklar, påminner Liukkonen.

– Med en vanlig cykel och särskilt med elcykel så är det lika viktigt att behärska situationshastighet. Förstås accelererar de motordrivna fordonen snabbare än en vanlig cykel, men också vanliga cyklar kan komma upp i höga hastigheter.