Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Vasa övningsskola vill stöda unga på nätet: ”Vi behöver göra det här tillsammans”

Tonårsflicka sitter på en soffa och ser mot kameran.
Bildtext Lara Hussein säger att hon använder internet varje dag.

Ett nytt projekt vid Vasa övningsskola ska stöda barns och ungas medieläskunnighet. Ledande rektor Bernt Klockars hoppas att systemet ska tas i bruk även på andra håll.

Lara Hussein ska börja i åttan i Vasa övningsskola. Hon berättar att hon är på nätet flera gånger varje dag.

– Jag brukar chatta med kompisar, googla olika saker eller kolla på Instagram om jag har lite tråkigt.

Hussein tror att internetanvändningen har ökat under coronatiden.

– Man är mycket mera hemma, och då blir det säkert också lite tråkigt, så man är mera på telefonen.

Ibland kommer det saker som man kanske inte vill se, men man kan inte göra så mycket åt det när det bara kommer.

― Lara Hussein, elev i årskurs 8

För det mesta brukar hon vara försiktig och inte gå in på webbsidor som hon inte vet så mycket om eller som hon har hört att man inte ska gå in på.

– Ibland kommer det saker som man kanske inte vill se, men man kan inte göra så mycket åt det när det bara kommer. Annars brukar jag nog vara försiktig och tänka på vad jag gör på nätet.

Hussein berättar att hon fått höra både i skolan och hemma hur man ska vara försiktig på nätet, men att hon också har lärt sig genom egna erfarenheter.

Bland kompisarna är det däremot inte något man pratar om värst mycket.

– Nog pratar vi med varandra om det ibland, men kanske inte så mycket som man borde.

Både skolans och hemmens ansvar

Genom det nya projektet Medläs vill Vasa övningsskola stöda ungas medieläskunnighet.

– Det handlar om vilka typer av faror och risker unga möter på nätet och hur skolan kan stödja dem i att hantera det här, berättar Vasa övningsskolas ledande rektor Bernt Klockars.

Anna Wulff är klasslärare på Vasa övningsskola och har lett lärarnas arbetsgrupp i projektet. Hon säger att det är viktigt att barn och unga har medieläskunnighet i dag.

– Det är en stor del av deras vardag och det är väldigt viktigt att de också har en kunskap om hur de ska hantera det, säger Wulff.

Två personer sitter på en soffa.
Bildtext Anna Wulff och Bernt Klockars hoppas att andra skolor också vill vara med i projektet.

Även om projektet fokuserar på farorna med internet sociala medier vill hon även lyfta upp de möjligheter som de erbjuder. Hon säger att det finns en stor variation i medieläskunnigheten bland eleverna.

– Där tror jag att skolan har en viktig roll så att alla får läsa sig.

Klockars säger att det är både skolans och hemmens ansvar att hjälpa unga med de här sakerna.

– Skolan kan aldrig ensam vara ansvarig för fostran. Vi behöver göra det här tillsammans.

Det handlar om att skapa en kultur där man kan prata om de här sakerna både hemma och i skolan.

― Bernt Klockars, ledande rektor för Vasa övningsskola

Han tror att det är viktigt att föräldrar pratar med sina barn också om saker som kan kännas obekväma.

– Det handlar om att skapa en kultur där man kan prata om de här sakerna både hemma och i skolan.

App för eleverna

Inom projektet har man tagit fram en app för eleverna. I appen har man sammanställt situationer som unga kan uppleva som obehagliga på internet och skrivit enkla och tydliga råd för hur man kan hantera dem.

Via appen kan man också snabbt få kontakt med elevvården.

Man har också tagit fram ett resurspaket för lärarna, där man har satt upp målsättningar för vad eleverna ska lära sig och letat fram material som passar till målsättningarna.

Materialet kommer att finnas tillgängligt från mitten av september på adressen somesmart.abo.fi. Projektet pilottestas i Vasa övningsskola, men även andra skolor får delta.

– Det är öppet för alla att ta del av, och vi tar gärna emot utvecklingsidéer, säger Wulff.

– Vi hoppas att folk känner sig motiverade att ta i bruk det också på andra ställen, säger Klockars.