Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finländska turister hittade Åland: "Den här sommaren har varit en av de bästa somrarna någonsin"

Fredrik Karlström
Bildtext Fredrik Karlström anser att marknadsföringen av Åland på fastlandet har burit frukt.

Den här sommaren har solen skinit över den åländska skärgården, och det syns också i turismföretagarnas bokningskalendrar. Inrikesturisterna har på allvar hittat åländska destinationer och då det är betydligt lättare att resa inrikes har många hittat till skärgården.

Ännu i början av säsongen var det rätt oklart hur den här sommaren skulle bli. Det var oklart hur man skulle få resa, och i osäkra tider vågar inte alla satsa på en full säsong, trots att det redan tidigt fanns tecken i luften på att det kunde komma att bli många inrikesturister den här sommaren. 

- Vi hade inte så mycket förväntningar med tanke på alla restriktioner. Vi var efter med all planering och kunde inte ordna evenemang. Vi kände ändå att det skulle kunna komma folk då många finländare kom hit förra sommaren, berättar Timo Vetriö som är vd på Stallhagen.

Men trots låga förväntningar blev det en fartfylld sommar. 

Timo Vetriö.
Bildtext Stallhagens vd Timo Vetriö anser att sommaren har gått över förväntningarna.

- Det har nog gått över förväntningarna. Det har varit mycket folk, säger Timo Vetriö på en full uteservering vid restaurangen intill bryggeriet. 

Stark marknadsföring för inrikesturister

Tillgången till personal har varit det största problemet under den här säsongen, istället för problem med för lite kunder. 

- Den här sommaren har kanske varit en av de bästa somrarna någonsin. Utmaningen har varit den att vi inte riktigt har kunnat förbereda oss för att det skulle bli en så bra sommar, säger Fredrik Karlström som är näringsminister i Ålands landskapsregering. 

Åland är som att vara utomlands, fast det är hemma

― Fredrik Karlström, näringsminister på Åland

Redan förra sommaren då gränserna var stängda på grund av pandemin satsade man på att rikta marknadsföringen till inrikesturisterna. Då flera hittade Åland i fjol, i kombination med aktiv marknadsföring på fastlandet, tror minister Karlström att ledde till att den här sommaren blev så bra för turismen på Åland.

- Jag är övertygad om att de som var här i fjol har berättat om hur bra det var här. Vi har också satsat ännu mera på marknadsföring i år, så jag tror att det har öppnat ögonen för att Åland är som att vara utomlands, fast det är hemma, och det tror jag att står bakom succén i år. 

Utomhusaktitviteter lockar 

I och med pandemin har flera utomhusaktiviteter som golf sett ett stort uppsving. På Ålands Golfklubb med två 18-hålsbanor har man förut haft många svenska besökare. Den här sommaren har däremot majoriteten av gästerna kommit från fastlandet. 

- Vi har fått ett otroligt ökat antal från fastlandssidan och det är väldigt glädjande. Det har i mångt och mycket också kompenserat för det bortfall vi har haft från svenska sidan, berättar Björn Wennström som är försäljningschef på Ålands Golfklubb.

Björn Wennström
Bildtext Björn Wennström glädjer sig över att spelare från fastlandet har hittat till Åland för att spela golf.

 

Innan pandemin var cirka 70-80 procent av gästspelarna svenskar. I år har svenskarna stått för cirka 15 procent av besökarna, medan dryga 70 procent har kommit från fastlandet till Ålands Golfklubb. 

Stark tro på att turisterna återvänder

Framtidens melodi kan också komma att bli att försöka få allt fler finländare att besöka Åland. 

- Vi tror att det är en långsiktig sak att vi kommer att få flera fastländska gäster även många år framöver tackvare att de har hittat till Åland, säger Wennström. 

Också på Stallhagen tror Timo Vetriö att finländarna som har hittat Åland kommer att återvända. 

- De som tidigare har flugit över Åland har hittat hit nu. Det syns i hur de konsumerar och vad de vill se, och alla säger att de ska komma på nytt