Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Busschaufförer känner stor press att hålla tidtabeller – trafikskyddet: "Trafikregler är inte något man bara kan välja bort"

Uppdaterad 16.08.2021 08:55.
Buss nummer sex i korsningen mellan Auragatan och Slottsgatan i Åbo.
Bildtext Vid Auragatan uppstår ofta stockning i trafiken.

Den här veckan ska Föli ordna ett möte tillsammans med sina operatörer för att diskutera möjliga förbättringar i trafiksäkerheten efter den tragiska olyckan i korsningen mellan Tavastgatan och Nylandsgatan för två veckor sedan. Busschaufförerna själva tycker att de är under en stor press att hålla tidtabeller trots förändringar i stadstrafiken.

Mikko Ahomäki är ordförande för Bil- och Transportbranschens arbetarförbunds avdelning i Åbo. Han säger att det i Åbos trafikkultur är cyklar och elsparkcyklar som ställer till det i den lätta trafiken.

– De följer tyvärr inga regler överhuvudtaget, säger Ahomäki.

Elias Ruutti, kontaktchef vid trafikskyddet i Åbo, säger att det enligt deras enkätundersökningar finns en hel del okunnighet gällande hur väjningsreglerna ser ut mellan biltrafiken och cyklar.

– Varje förare har ändå en plikt att själv förutse möjliga farosituationer. Det är lättare att påverka sitt eget beteende än någon annans, säger Ruutti.

I kommentarsektionerna till Yle Åbolands tidigare artiklar om trafiksäkerheten i Åbo har flera Åbobor uttryckt frustration över att bussar ofta tycks köra mot rött ljus.

Till det här svarar Ahomäki att det säkert händer att en del busschaufförer kör mot rött, men att han inte vill göra några större generaliseringar om saken. 

– Det här är ett fall där varje chaufför själv måste se sig i spegeln. I de fall då någon faktiskt kör mot rött så är det naturligtvis helt oacceptabelt, säger Ahomäki.

Ahomäki säger att det uppstått mycket diskussion bland busschaufförerna i samband med torgbygget i Åbo.

– Vid Auragatan uppstår ofta stockning i trafiken och flera busschaufförer känner att de måste köra snabbare för att hålla sina tidtabeller. Jag har upprepade gånger påpekat att det är ett helt fel tillvägagångssätt. Man måste ju hellre göra ändringar i tidtabellerna än att riskera trafiksäkerheten, säger Ahomäki.

Mikko Ahomäki
Bildtext Mikko Ahomäki, ordförande för Bil- och Transportbranschens Arbetarförbunds avdelning i Åbo.

Sanktioner för försenade turer träffar inte alltid rätt

Ett problem för busstrafiken är också möjliga sanktioner som kan följa om en buss inte håller tidtabellen. I regel ska alla sanktioner falla på operatörernas räkning, men tyvärr verkar sanktionerna ibland falla på chaufförernas axlar istället.

– Det måste vara så att det är företaget som bär det slutgiltiga ansvaret. Visst kan det ske upprepade problem med en och samma chaufför, men då borde man se över arbetsavtalet istället, säger Ahomäki.

På det här svarar Elias Ruutti vid Trafikskyddet att det låter som en mycket beklaglig situation. 

– Busstrafiken ska gå att arrangeras så att den går att förverkligas på ett säkert sätt, men samtidigt är inte trafikreglerna något som man bara kan välja att inte följa, säger Ruutti.

Busschaufförer i Åbo känner stor press att följa tidtabellerna
Busschaufförer i Åbo känner stor press att följa tidtabellerna - Spela upp på Arenan

Diskussion om artikeln