Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Skolelev i Karis väntade två timmar på skolskjuts – stora problem på höstterminens första dag, nya bussbolaget lovar bot och bättring

Uppdaterad 17.08.2021 14:41.
Skolelev stiger på bussen
Bildtext Skolelever på ett par rutter i Raseborg har påverkats av att bussföretaget som sköter rutten är nytt. Arkivbild.

Skolelever och deras föräldrar har påverkats av att ett nytt företag sköter största delen av skolskjutsarna i Raseborg. Skolbussar har kört fel och varit försenade - misstag som sker efter att skolskjutsar upphandlas på nytt, säger man vid staden.

Alla skolskjutsar fungerade inte som de skulle i Raseborg när eleverna skulle gå till skolan för första gången efter sommarlovet på måndagsmorgonen (16.8). Problemen påverkade bland annat barn i Backgränd och i Langansböle.

Linda Weckström var på jobbet då hon lite över nio fick ett sms av sin dotter: ”Mamma vi är ännu inte i skolan”.

Hennes två döttrar hade åkt från hemmet i Backgränd mot Katarinaskolan, där skoldagen började klockan nio. Men på grund av skolskjutsen kom döttrarna en halvtimme försent.

När barnen slutade på eftermiddagen fortsatte problemen. Ingen buss dök upp.

– Barnen slutade klockan tre och tjugo minuter i fyra hade fortfarande ingen buss kommit, berättar Linda Weckström.

En mamma som omfamnas av sina två döttrar.
Bildtext Det blev mycket strul med skolskjutsen från Backgränd för Linda Weckström och hennes döttrar. Arkivbild.

Weckström uppger att 10-15 barn hade stått och väntat på bussen. Det barn som väntat längst hade väntat i nästan två timmar, eftersom bussen klockan två inte heller hade dykt upp som den skulle, berättar hon.

Enligt barnens uppgifter skulle chauffören dessutom ha kört vårdslöst.

– Barnen berättade att busschauffören hade repat en bil, nästan kört in i en stolpe, kört via en buske, säger Linda Weckström.

Hon har pratat med andra berörda föräldrar. De är alla besvikna och upplever att situationen känns otrygg.

– Under 45 minuter på morgonen och 45 minuter på eftermiddagen sätter vi våra barns liv i en annan persons händer. Så det här är helt oacceptabelt.

Nytt företag kör nästan alla rutter

Vid Raseborgs stad ber man om ursäkt för att staden inte lyckats ge den service som man borde.

I bakgrunden finns en ny upphandling om skolskjutsarna, som lett till att det är nya bolag som kör rutterna i Raseborg.

Just den skolskjutsrutten som Linda Weckströms döttrar åker körs av ett nytt företag, Rollygroup. Företaget kör 23 av 27 rutter i Raseborg.

Alltid när det byter avtal så förekommer det strul under den första skolveckan

― Bildningsdirektör Tina Nordman

Bildningsdirektör Tina Nordman bekräftar att det varit problem med skolskjutsar på ett par av rutterna i staden. Det har handlat om att barn inte tagits med på skjutsen, att bussen kört förbi, att chauffören inte vetat hur rutten går och att skjutsen varit försenad.

Det har också varit problem kring informationsgången gällande avhämtningstiderna. Tidigare har bildningskansliet skrivit ut tiderna för avhämtning på Wilma, men i år föll ansvaret på Rollygroup. Det ledde till att alla vårdnadshavare inte fick något meddelande och en del meddelanden gick fel. Det har lett till att föräldrar inte vetat när barnen ska avhämtas.

Tina Nordman förklarar att företaget använder sig av ett system där de kan vara i direkt kontakt med vårdnadshavarna via sms.

Veckan innan skolstart sker det mycket justeringar i tidtabellerna och därför var det tänkt att företaget i första hand meddelar föräldrarna och att informationen skulle komma upp på Wilma efter skolstarten.

– Alltid när det byter avtal så förekommer det strul under den första skolveckan. Trots att man varje gång försöker förbereda sig så uppstår misstag, säger bildningsdirektör Nordman.

Bussbolaget: Vi jobbar på att bli bättre

När Yle Västnyland når Sammy Lindholm från företaget Rollygroup på tisdagsmorgonen (17.8) har han ännu inte kännedom om alla detaljer kring problemen och vet inte exakt vilken rutt företaget har misslyckats med.

Lindholm försäkrar ändå att företaget vidtagit åtgärder och försöker sitt bästa för att få skolskjutsarna att fungera, trots att det handlar om nya rutter och delvis nya chaufförer.

– Vi har gjort vissa misstag och nu försöker vi fixa dem så att alla skolelever kommer till skolan och hem i tid.

Rollygroup har hand om nästan alla skolskjutsrutter i Raseborg den här terminen. Lindholm tycker inte att det är en för stor utmaning för företaget.

– Vi utvärderar alltid noggrant i förväg hur många rutter vi är kapabla att sköta. Det här som vi nu har tagit oss an så det står vi hundra procent bakom.

Sammy Lindholm ber om förståelse för att det i början kan vara lite förseningar och betonar att företaget jobbar på att bli bättre.

Artikeln uppdaterades 17.08 klockan 14.41 med meningen att problemen påverkade bland annat barn i Backgränd och Langansböle.