Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Kaj Korkea-aho om nya romanen Röda rummet: Den handlar om att sälja sin konst och sig själv

Uppdaterad 21.08.2021 11:57.
Författaren Kaj Korkea-aho.
Bildtext Författaren Kaj Korkea-aho är aktuell med en ny roman.

En ung författare lägger ut en tidningsannons där han erbjuder sig skriva en roman som mellanskillnad i utbyte mot en Helsingforslägenhet till rimligt pris. Det är utgångspunkten i författaren Kaj Korkea-ahos nya roman Röda rummet, en mörk berättelse om ekonomisk, känslomässig och sexuell makt.

Dagen före finlandssvenska Kaj Korkea-ahos boksläpp är författaren synbart nervös. Vi träffas i Berghälls bibliotek i Helsingfors. Några gator bort har Korkea-aho sitt arbetsrum.

– Det känns väldigt spännande. Jag kan erkänna att jag sovit bara några timmar i natt och jag antar att nästa natt blir likadan. Det är ju alltid jättespännande. Man har jobbat länge och man har ju förstås stora känslor inför det här. Dels har man investerat en hel del, dels har man förhoppningar. Så är man också orolig. Det är nog alltid en känslopubertet inför att en bok ska recenseras offentligt, säger Korkea-aho.

Bokomslag som visar en naken överkropp av en ung man.
Bildtext Röda rummet är Korkea-ahos fjärde vuxenroman efter Onda boken som gavs ut år 2015.

Röda rummet är berättelsen om en ung man som vill arbeta som författare men som livnär sig som orkestermusiker och som drömmer om ett eget hem.

Efter ett misslyckat och dramatiskt kärleksförhållande som utspelar sig i Berlin bor berättarjaget (vars namn inte berättas för läsaren) hemma hos pappa i Håkansböle i Vanda. Vännen Lotta kommer med idén om tidningsannonsen där författaren lovar skriva en bok som mellanskillnad för att ha råd med en bostad i Helsingfors.

Berättarjaget får napp när en äldre man, Aimo Kangas, erbjuder en bostad på Jungfrustigen i Ulrikasborg och ett skrivuppdrag, nämligen att dokumentera Kangas liv.

– Den unge mannen antar uppdraget trots att han misstänker att här finns något som inte sägs rakt ut, att det förväntas mera av honom än vad som är uttalat. Det handlar om maktförhållanden - om ekonomisk makt, känslomässig makt, sexuell makt. Det handlar om att sälja sin konst, om att sälja sig själv på något sätt, säger Korkea-aho.

Vi hyllar Touko Laaksonens konst men undviker att tala om hans främsta kännetecken, hans uppenbara fetischism

― Kaj Korkea-aho, författare

Kangas berättelse och bostaden leder in på temat sadomasochism som subkultur och sexuell fetischism, något som enligt Korkea-aho alltid funnits, men som man tiger om fortfarande.

– Vi hyllar till exempel Touko Laaksonen för hans konst och för att han varit en pionjär som öppet vågat vara homosexuell i en tid när det var förbjudet. Men vi undviker ännu i dag att prata om det som var hans, som jag upplever det, främsta kännetecken, nämligen hans uppenbara fetischism och sadomasochism, säger Korkea-aho.

Korkea-aho hänvisar till en pro gradu-avhandling vid Åbo universitet som visar att nästan hälften av unga finländare fantiserar om BDSM, en förkortning på sexuella aktiviteter som innehåller bondage, disciplin, sadism och masochism.

– Det är ett stort tabu som det inte pratas om. Jag vet inte om det måste pratas om det, men vi måste vara medvetna om att det existerar runt omkring oss. Ett sätt att göra människor medvetna om det är att skriva om det. Jag tycker att litteraturen är ett utmärkt forum att ta upp de här temana, säger Korkea-aho.

Författaren vill visa vad som finns på spelplanen

Med undantag av vännen Lotta är karaktärerna för det mesta homosexuella män. Kangas har en djupgående längtan efter fullständig underkastelse.

– Delvis handlar det om att jag vill utbilda och visa vad som finns på spelplanen.

– Jag var också intresserad av den annorlunda dynamiken i ett förhållande mellan två män. Mansrollen har inte tagit hemskt många steg framåt i den homosexuella världen, åtminstone inte på vissa håll. Män förväntas vara traditionellt maskulina och man förväntas kunna stå upp för sig själv och vara sig själv. En man kan ju inte våldtas, har det hetat redan i fyrtio år, säger Korkea-aho.

Tung titel kändes rätt

Titeln till sin roman har litteraturvetaren Korkea-aho lånat av August Strindberg som gav ut romanen Röda rummet i slutet av 1800-talet.

Finns det likheter mellan verken, utöver titeln?

– För mig är det bara en titel och jag upplever att den efter 140 år borde gå att använda på en roman till utan att man blandar ihop dem. Intressant med Strindbergs roman är framför allt att det är en utmärkt Stockholmsskildring och min roman är en utpräglad Helsingforsskildring som också vill visa dolda sidor av staden, säger Korkea-aho.

En annan parallell, nämner Korkea-aho, är att båda romanerna handlar om fattiga unga artister.

Det tredje som händer [i skrivandet] är en slags arkeologi. Det känns ofta som att historien man skriver redan existerar och att man försiktigt ska gräva fram den

― Kaj Korkea-aho, författare

I författarens tack skriver Korkea-aho att arbetet med romanen påbörjades redan år 2015.

– Skrivandet är för mig en märklig process. Det pågår flera funktioner samtidigt. Dels bearbetar jag mitt eget liv både medvetet och undermedvetet. Det känns som att drömma i vaket tillstånd. Allt som händer i ens liv letar sig in i historien. Så handlar det om att vilja undersöka ett ämne riktigt på djupet, göra efterforskningar och verkligen försöka förstå någonting. Det tredje som händer är en slags arkeologi, har jag upplevt. Det känns ofta som att historien man skriver redan existerar och att man ska försiktigt gräva fram den så att man inte förstör den.

Parallellt med Röda rummet har Korkea-aho skrivit och gett ut en serie ungdomsromaner.

– Det var behövligt för att få flykt och paus från det rätt krävande och psykologiskt mörka tematiken som stundtals figurerar i den här romanen, säger författaren.

Lyssna också på det senaste avsnittet av Kulturpodden som i hög grad handlar om Kaj Korkea-ahos roman Röda rummet:

Om sex, makt och tillit i Kaj Korkea-ahos nya roman
Om sex, makt och tillit i Kaj Korkea-ahos nya roman - Spela upp på Arenan