Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Störningarna i Nordeas nät- och mobilbank åtgärdade – konton kunde se tomma ut

Uppdaterad 21.08.2021 16:15.
Nordeas nätbank i mobil.
Bildtext Nordea hade störningar under lördagsmorgonen och förmiddagen.

Lördagens störningar i Nordeas nätbank och mobilbank har åtgärdats, meddelar bankkoncernen.

Störningarna gällde i hela Norden under lördagsmorgonen och förmiddagen.

En del kunder kunde inte logga in i banken och fick felmeddelanden, medan det för andra kunde se ut som om man inte har några pengar på kontot.

Inloggningsproblemen löstes strax efter klockan 11 finsk tid, säger bankens pressansvarige Javier Lopez.

– Samtidigt som, men orelaterat till, de tekniska problemen har vi genomfört en inplanerad uppdatering av de digitala tjänsterna. Det här gör att vissa konton ser tomma ut, säger han.

Även om fondsparares konton sett ut att vara tömda försäkrar Lopez att kundernas pengar nog finns kvar.

Systemuppdateringen beräknas vara klar på söndag kväll.

Artikeln har uppdaterats klockan 13.21 med uppgifter om att problemen åtgärdats.

Artikeln har uppdaterats klockan 16:14 med citat av Nordeas pressansvarige Javier Lopez.