Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Nästan 160 nya företag har grundats i Östnyland i år – en trend är unga människor som testar på företagandet som bisyssla

stockhus under ombyggnad
Bildtext Flera av de nygrundade östnyländska företagen är i byggbranschen. Arkivbild.

Antalet nya företag ökar i Östnyland under pandemin. 157 företag har grundats i år. De erbjuder allt från konsultation till hårvård och bygghjälp.

Antalet nya företag och aktiebolag har vuxit i Östnyland under pandemin. Det är i första hand småföretag i servicebranschen eller sakkunniga som vill erbjuda sina tjänster på egen hand.

- Alltså det stämmer på det sättet att under de två första kvartalen av året har det grundats cirka 30 procent fler företag i Östnyland och närmast på vårt verksamhetsområde, säger Posintras utvecklingschef Peter Backman.

Enligt Patent- och registercentralen har sammanlagt 157 företag och aktiebolag hittills grundats på utvecklingsbolaget Posintras område till vilket hör Borgå (57 nya företag), Mörskom (11), Lovisa (56), Lappträsk (15) och Mörskom (18).

Samtidigt har 197 företag och aktiebolag avlägsnats ut registret, de flesta av dem i Borgå (123) och Lovisa (45).

Peter Backman vid ett skrivbord.
Bildtext Peter Backman gläds åt optimismen bland östnyländska företagare. Arkivbild.

31 nya företag har grundats via Nyföretagarcentralerna i Finland, alltså via Posintra. Utvecklingsbolaget har dessutom gett personlig rådgivning till 96 kunder i år.

Nationellt grundades 3 420 företag genom nyföretagarcentralerna mellan januari och juni.

Det är samtidigt relevant att notera att antalet företagskonkurser i Östnyland har varit färre än tio under själva pandemin.

Småföretag dominerar

Det är i första hand småföretag som sysselsätter en eller två personer som har grundats i Östnyland under pandemin. De flesta är i servicebranschen.

- Det är ganska traditionella företag. Det är mycket service och personer i sakkunnigtjänster. Det är ganska lite produktionsföretag, säger Backman.

Nyföretagare påträffas inom hårvård, kosmetologi, fysioterapi men också inom byggbranschen och olika former av konsultation.

- De sakkunniga kan vara allt möjligt i olika typer av branscher. De kan ha jobbat som sakkunniga i ett annat företag, men tänker sedan att de kan erbjuda tjänster självständigt och grundar därför ett eget företag.

Patrik Björkman
Bildtext Patrik Björkman uppskattar hur smidigt man grundar nytt företag idag. Arkivbild.

Vid Borgå företagarförening har man också noterat trenden genom nya medlemmar. Omkring 30 nya företagare har anslutit sig i år.

- Vi märker det genom att våra medlemmar ökar och då vet vi också att det är nya företag och småföretag som grundas, säger ordförande Patrik Björkman.

Enligt Björkman ligger företagarföreningen i år på en andra plats i hela Nyland när det gäller antal nya medlemmar.

Men vissa medlemmar har också gått i pension eller lämnat för att pandemin haft en negativ inverkan på verksamheten, till exempel inom restaurang- och evenemangsbranschen.

- Vi ser dom här vars jobb har tagit slut i den egna branschen och som fortsätter i eget företag. Det har varit många nyheter om att människor som blir utan jobb grundar eget, säger Björkman.

Mattoa imuroidaan olohuoneessa.
Bildtext Många företagare har erbjudit städhjälp under pandemin. Arkivbild.

I sociala medier har också städhjälp erbjudits av olika aktörer i de östnyländska kommunerna. En bransch som enligt Peter Backman hör till de föränderliga.

- Behovet av hemservice försvinner ju inte. Det här är också en typisk bransch där företag föds och slutar. Det finns en stor omsättning på de här typerna av företag. Hemservicen är ofta en ganska tungt och slitsamt arbete. Det grundas, men det avslutas också, säger Backman.

Under sommarhalvåret har det också öppnat nya caféer som eventuellt är mera säsongsbundna till sin natur.

- Om vi tänker på situationen i Borgå så har vi för tillfället en enorm brist på arbetskraft inom restaurangbranschen och de här caféerna. Det har lite bromsat den här utvecklingen, men vi har ganska många och marknaden börjar vara ganska mättad, säger Backman.

Han ser fortfarande etableringsmöjligheter för caféer och restauranger vid till exempel västra Åstranden med ny byggnation och på andra håll som byggs ut.

- Inte ser vi nu slutet på det här ännu.

Största kundgruppen unga vuxna

Nationellt var den största kundgruppen 26–30-åringar och den vanligaste bakgrunden hos dem som fick rådgivning var anställning hos en privat arbetsgivare, sedan arbetslöshet.

Den vanligaste utbildningsbakgrunden var yrkesskola och näst vanligaste högskola. Bägge åldersgrupper är bekanta vid företagsrådgivningen i Borgå.

- Vi har ju ingen högskola i Östnyland och de unga som studerar i huvudstadsregionen, Åbo, Tammerfors, Österbotten kommer kanske tillbaka i ett senare skede av livet, men visst ser vi också unga, säger Backman.

Hårfärgning
Bildtext Företag inom hår- och fotvård samt fysioterapi har ökat i år. Arkivbild.

Backman har också besökts av många, driftiga unga som direkt efter skolan tänkt ta sig ett mellanår och tjäna pengar till exempel genom försäljning.

Rådgivning ges också till unga som blivit färdiga från sina yrkesstudier vid till exempel Prakticum, Haaga-Helia eller Careeria.

- Det finns ju många branscher där företagsamheten är det enda alternativet. Ingen anställer ju idag en frissa eller en kosmetolog eller fotvårdare. Ofta är enda alternativet att på ett eller annat sätt bli företagare.

Begreppet företagare har breddats

Backman betonar att begreppet företagare är betydligt bredare än tidigare och att byråkratin kan skötas via ett faktureringsandelslag eller bankens applikationer för lättföretagsamhet.

- Det finns lättföretagsamhet och möjlighet att sälja sina tjänster som underentreprenörer åt andra företagare och hyra egna lokaler, säger Backman.

Samtidigt innebär företagsamhet inte att personen nödvändigtvis behöver sätta hela sin förmögenhet på spel för att grunda ett företag.

- Det märker vi också, att det är kanske unga som vid sidan om studierna eller sina jobb grundar ett företag och provar sig fram. Man sätter upp ett företag med kompisarna fast man behåller sitt huvudsakliga jobb, säger Björkman.

Björkman nämner småföretagare med egna kläder och mindre produkter samt flera mikrobryggerier som tillverkar öl i Borgå.

- Hur många små ölbryggerier har det inte kommit på en liten tid, som kanske har börjat i egen källare och märkt att det fungerar. Jag tycker att vi har en positiv anda i Borgå och man vågar prova på nytt.

Björkman betonar också att unga företagare sköter mycket av marknadsföring och försäljning via webbplatser och i sociala medier.

- Vi märker också att när Borgå utvecklas så behövs företag. Om vi tänker på till exempel västra Åstranden så provar kanske någon som har jobbat på restaurang att öppna eget. Tack vare att befolkningen ökar i Borgå så grundas det flera företag. Jag tror att de går hand i hand, säger Patrik Björkman.

Unga vågar försöka

Samtidigt upplever Patrik Björkman att det har blivit lättare att misslyckas och att världen inte rasar ihop om företaget inte bär sig.

Unga tar inte lika stor stress över om de misslyckas än man gjorde förut, i synnerhet om de börjar med en liten peng.

Företagsamhet kan därtill gynna dem vars språkkunskaper eller annan kompetens inte räcker till inom den offentliga sektorn eller på privata marknaden i landet.

- De säger i USA att du börjar vara en riktig företagare efter tio konkurser. I Finland har man kanske blivit stämplad om man har misslyckats. Men tack vare att riskerna är mindre, du behöver inte aktiekapital och du kan grunda ett företag på fem minuter via nätet så är det lättare att prova på, säger Björkman.

Studerandes händer som skriver på en bärbar dator.
Bildtext Unga företagare sköter ofta marknadsföring och försäljning över nätet. Arkivbild.

Coronapandemin ser ut att fortsätta ett tag till och vid Posintra finns en tanke om att aktivera sig mera om den positiva utvecklingen bland nya företagare också fortsätter i samma takt.

- Vår fokus ska hela tiden ligga på tillväxt. Våra utvecklingsåtgärder ska fokusera på att få de här mindre företagen att växa. Där ska vi vara mera aktiva och försöka kontakta företag mera och fråga vad de behöver, och vad som skulle kräva för att de skulle våga ta steget ut till en större tillväxt. Det kräver en aktivare roll från vår sida också, säger Peter Backman.

Diskussion om artikeln