Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Rekordmånga ringde till kristelefonen i juli – psykiskt illamående under pandemin främsta orsaken

En kvinna kollar i mobilen med munskydd på, på auragatan i Åbo.
Bildtext Kristelefonen hjälper till exempel när du mår dåligt.

Rekordmånga ringde kristelefonen i juli, uppger föreningen Mieli Psykisk Hälsa Finland rf i ett pressmeddelande.

Kristelefonen blev uppringd 28 800 gånger under sommarmånaden, vilket innebär i genomsnitt över 900 samtalsförsök per dag.

Psykiskt illamående under coronapandemin, relationsproblem och problem i parförhållanden är de vanligaste orsakerna till att folk kontaktar kristelefonen.

Problem med arbete, studier och boende är andra ämnen som väcker oro, enligt föreningen.

År 2021 tog kristelefonen emot omkring 70 000 samtal, vilket är 13 procent fler än i fjol.

Allt fler samtal om självdestruktivt beteende

Mielis kristelefon såg under sommaren en ökning av samtal som handlade om självdestruktivt beteende.

Det är främst 18–40-åringar med självdestruktiva tankar som ringer kristelefonen. Till skillnad från förra året är det främst unga män som behöver samtalsstöd.

I det stora hela har samtal om självdestruktivitet ändå minskat.

Så kontaktar du kristelefonen

Psykisk Hälsa Finland Mieli rf upprätthåller en kristelefon som erbjuder samtalsstöd på svenska på telefonnumret 09 2525 0112.

Telefonjouren är öppen måndag och onsdag klockan 16–20. På tisdag, torsdag och fredag kan du kontakta kristelefonen klockan 9–13.

Kristelefonen hjälper till exempel när 

  • ditt liv just har förändrats och du mår dåligt 

  • du har varit med om en uppskakande händelse 

  • du upplever att du inte ensam klarar av rädslan, oron eller sorgen 

  • du har självdestruktiva tankar eller 

  • du är orolig för en närstående. 

Läs mera om kristelefonen här!

Källa: Mieli Psykisk Hälsa Finland rf