Glädje och förväntan när Aurora Botnia anlände till Vasa: "Vi har världens häftigaste färja"

Strax före klockan 12 på onsdagen gled den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia in i Vasa hamn.
Efter flera förseningar anlände den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia slutligen till Vasa på onsdagen.
Vasa stadsfullmäktiges ordförande Joakim Strand (SFP) var mycket nöjd när han såg färjan närma sig hamnen.
– Det är ett fint ögonblick!
Strand vill lyfta fram alla de som har arbetat med projektet i olika roller i både Finland och Sverige.
– Personligen är jag tacksam för fullmäktige i Vasa och Umeå som enhälligt gick in för det här.
Aurora Botnia ägs gemensamt av Vasa stad och Umeå kommun.
Strand säger att färjan är en del av ett större samarbete i Kvarkenregionen. Samarbetet gäller allt från handel till vård och utbildning.
– Det har en enorm betydelse för hela västra Finland, säger Strand.
Strand vill också poängtera att färjan har framställts med inhemsk teknologi till mer än 80 procent.
"Större än bara en båt"
Även Visit Vasas vd Max Jansson var nöjd när Yle pratade med honom medan färjan lade till i hamnen.
– Känslan i kroppen är som en femåring när man får den där stora byggsatsen i julklapp. Vi har världens häftigaste färja här i Vasa!
Coronapandemin har varit tuff för turismnäringen, men Jansson tror att det kommer att svänga. Man har redan fått förfrågningar om den nya färjan från hela Finland, stora delar av Sverige och ända från Tyskland.
– Det här är mycket större än bara en båt, den representerar tron på framtiden, säger Jansson.
Det här är mycket större än bara en båt, den representerar tron på framtiden.
Max Jansson, vd för Visit Vasa
Jansson lyfter upp att Aurora Botnia är planerad specifikt för rutten Vasa–Umeå. I och med att den är snabbare än den gamla färjan har man kunnat göra tidtabeller som fungerar bra i båda riktningar.
– Det är en stor förbättring, säger Jansson.
Sjötest på vägen från Raumo
Wasalines marknadsföringschef Catarina Fant har inte ännu själv fått gå ombord på den nya färjan.
– Jag är väldigt nyfiken. Det ska bli jätteroligt att gå ombord.
Liksom många andra är Fant glad över att fartyget äntligen är här.
– Det är en alldeles underbar känsla! Det här har talats om i två års tid, det är faktiskt en stor grej!
Aurora Botnia anlände till Vasa direkt från sitt andra sjötest. De många intresserade som följde fartygets färd från Raumo lade märke till att det stod stilla utanför Närpes under natten. Enligt Fant har man gjort olika typer av tester.
– Jag tror ingen har sovit ombord i natt, de har nog jobbat hela natten.
Tal och blåsmusik under överlåtelseceremonin
Klockan 15 var det dags för färjan att officiellt få sitt namn. Den traditionella champagneflaskan kastades av Vasas "första dam" Riitta Häyry.
Se videon från tillfället nedan:

Under ceremonin fick publiken på plats i hamnen och hemma vid sina skärmar höra tal av bland andra Rauma Marine Constructions vd Jyrki Heinimaa, Wasalines vd Peter Ståhlberg, Umeå kommunstyrelses ordförande Hans Lindberg och Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson. Det bjöds även på blåsmusik i flera repriser.
Flera av talarna lyfte upp det nordiska samarbetet i sina tal. Även det så kallade "nordiska batteribältet" och satsningen på miljövänlig teknik nämndes flera gånger.
Peter Ståhlberg fick också ta emot en gåva från Umeå kommun som tack för sitt arbete med projektet.
Se hela ceremonin här:

Aurora Botnia
Längd: 150 meter
Bredd: 26 meter
Djup: 6,1 meter
Bruttotonnage: 24 300
Hastighet: 20 knop
Fraktkapacitet: 1 500 meter
Passagerare: 800
Hytter: 68
Källa: Wasaline
Aurora Botnia har byggts av Rauma Marine Constructions i Raumo och ska vara den miljövänligaste passagerarfärjan i världen. Färjan gör sin jungfrufärd lördagen den 28 augusti.
Se sändningen från när Aurora Botnia anlände till hamnen här:
