Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Personalbrist orsakar stockningar i hälsocentralernas telefonsystem – allmänläkare: "Det har inte varit så stressigt på 31 år"

Läkare Terhi Vörlund-Wallenius

Det har uppstått stockningar i hälsocentralernas telefonsystem på många håll i landet, även i Åbo. Nu faller också mycket av arbetsbördan på läkarnas axlar. De kan exempelvis vara tvungna att förnya recept åt patienter de inte känner.

Terhi Vörlund-Wallenius är allmänläkare på en hälsocentral i Åbo och berättar att hon inte upplevt liknande stress under hela sin långa karriär inom vården.

- Jag har jobbat inom vården i 31 år och det har aldrig varit så här stressigt. Vi är för få i personalen helt enkelt och det leder till att arbetsbördan blir större för alla som är på jobb, berättar Vörlund-Wallenius.

Läkare kan vara tvungna att hantera allt från post till receptförnyelser och röntgenresultat som hör till patienter de inte är bekanta med.

- Det blir en väldig mängd telefonsamtal varje dag och när de inte kommer igenom hälsocentralens telefonsystem så börjar patienter ringa till min privata telefon. De kanalerna får jag inte ens använda då de inte är skyddade, säger Vörlund-Wallenius.

Arbetet med patienterna lider

Terhi Vörlund-Wallenius säger att den ökade arbetsbördan gjort att det faktiska arbetet med patienter sjunkit till ungefär hälften av vad det var tidigare.

- Det är alldeles för lite. Mina patienter är till största delen äldre personer som skulle behöva mottagningstider. Det är ganska katastrofalt, säger Vörlund-Wallenius.

Det har skett att patienter försökt ta kontakt med hälsocentralen och efter fyra dagar fått svar via texmeddelande. Enligt lag måste vårdbehovet uppskattas inom den tredje dagen av att patienten kontaktat hälsocentralen.

- Det borde ju inte vara så och det strider mot lagen, men personalbristen möjliggör inte annat. Är det frågan om ett akut fall ska man ringa ambulans eller gå till jouren. Det är rätt hopplöst att kontakta hälsocentralen via telefon, säger Vörlund-Wallenius.

Patienter uppmanas att ta kontakt via elektroniska medel, men då de flesta patienter är äldre är det inte alltid en möjlighet.

- Då kan det hända att de kommer på plats med en släkting. Det vill vi såklart inte heller på grund av coronaläget, berättar Vörlund-Wallenius.

Skärmdump av ett meddelande om att Åbos hälsovård inte har kunnat svara på ett telefonsamtal.
Bildtext Så här såg svaren ut för en patient som försökt kontakta hälsovården i Åbo.

Nya rekryteringsprocesser behövs

Tidigare har hälsocentralen vid behov haft möjligheten att köpa in extra personal från något privat företag, men det är inte heller en möjlighet i det här skedet, säger Terhi Vörlund-Wallenius.

- Alla har behov av personal nu, också de privata vårdföretagen.

Dessutom är det svårt att behålla de läkare som anställs på hälsocentralen.

- De kommer hit för den tid som det enligt lagen krävs för att få sin legitimation. Efter det söker läkarna sig till bättre arbetsplatser. Det tycker jag är synd. Som allmänläkare har man varierande jobb och det är härligt att lära känna hela släkter genom jobbet, säger Vörlund-Wallenius.

Nya modeller och försök för rekryteringen håller på att genomföras och Terhi Vörlund-Wallenius hoppas innerligt att de lyckas.

Sydvästra Finlands regionförvaltningsverk har tagit emot ett tiotal klagomål angående serviceproblem vid Åbos hälsocentraler.