Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Helheten viktig då kritiserat patientdatasystem ska upphandlas – Frantz: "Det är klart att vi lyssnar på läkarnas kritik"

Man i övre medelåldern iklädd skjorta och kavaj står utomhus och tittar in i kameran. I bakgrunden grön gräsmatta och fasaden av ett betonghus.
Bildtext Vasa sjukvårdsdistrikts styrelseordförande Hans Frantz (SFP) hoppas man kan hitta en lösning som tillfredsställer alla parter.

Ett nytt patientdatasystem inom Vasa sjukvårdsdistrikt har väckt debatt. Styrelseordförande Hans Frantz förvånar sig över varför kritiken kommer fram först nu när besluten ska fattas.

På måndag ska Vasa sjukvårdsdistrikts styrelse fatta ett beslut gällande upphandlingen av ett nytt patientdatasystem. Men läkare på Vasa centralsjukhus har uttryckt sin oro över anskaffningen av det ofärdiga systemet Aster, som utvecklas av det amerikanska bolaget Cerner.

Bland annat oroar läkarna sig för att man köper ett system som inte existerar ännu. Läkarna på Vasa centralsjukhus vill i stället fortsätta med det system som används nu, Esko.

Enligt Vasa sjukvårdsdistrikts styrelseordförande Hans Frantz (SFP) behövs ändå ett nytt system som täcker större områden, eftersom det nya välfärdsområdet träder i kraft efter årsskiftet.

- Esko är säkert bra för centralsjukhusets läkare, men det klarar inte av allt det här andra som vi ska åstadkomma efter årsskiftet, så vi måste få ett nytt system annars klarar vi inte av helheten, konstaterar Frantz.

- Då vi efter årsskiftet går in i det nya välfärdsområdet så ska vi också betjäna primärhälsovården, mun- och tandsektorn och sociala arbetet i kommunerna.

Frantz påpekar också att distriktet gärna vill ha en lösning som är tvåspråkig och hittills har ingen annan än det systemet som de håller på att skaffa garanterat dem en tvåspråkig lösning,

Inget hemlighetsmakeri

Frantz vill också skjuta ner rykten om att man inte spelat med öppna kort. Allt som har gjorts har funnits att läsa på nätet och systemutvecklarna har besökt sjukhuset och hållit workshops.

- Hela processen har varit öppen och transparent hela tiden. Jag tror det är ganska mycket fråga om huruvida man har tagit till sig av det som finns på nätet, men absolut inget hemlighetsmakeri.

Läkarna har också fört fram Apotti som ett skrämmande exempel på amerikanska system som inte fungerar. Patiendatasystemet Apotti används i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

- Det är inte riktigt okej att hänvisa till Apotti. Vi vet alla Apotti inte har varit en succé från första början, men Helsingfors storleksklassen är något helt annat än det som vi håller på med, säger Frantz.

- Vi vet vad som har hänt där och vi försöker förstås hålla oss från sådana misstag man gjort där.

Förvånad över sen kritik

I Norra Karelen valde man att ta timeout i upphandlingen av Cerners patientdatasystem, vad styrelsen inom Vasa sjukvårdsdistrikt kommer fram till avgörs på måndag.

- Vad vår styrelse kommer att säga på måndag kan jag inte uttala mig om för jag vet inte hur de kommer att ställa sig till det, men det finns säkert olika möjligheter och vi strävar efter en lösning som på bästa sätt tillfredställer bägge parter.

Frantz är förvånad att kritiken från läkarhåll kommer i ett så sent skede, men kritiken kommer att tas i beaktande.

- Det är klart att vi lyssnar på läkarnas kritik. Det är de som är de viktiga användarna av det här i centralsjukhuset, men efter årsskiftet så har vi ännu mera läkare på fältet som inte är specialsjukvårdens läkare utan de är läkare inom primärvården. Vi måste också tänka på hur det ska passa dem.

Diskussion om artikeln