Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Dystra regnvädret gjorde Belgiens GP till kortaste F1-tävlingen någonsin – Max Verstappen segrare efter flera timmars väntan och två varv bakom säkerhetsbilen

Uppdaterad 30.08.2021 00:00.
Säkerhetsbilen leder Belgiens gp.
Bildtext Säkerhetsbilen förde Max Verstappen till seger före sensationen George Russell.

Banpersonalen spelade pétanque på sanden bredvid banan, samtidigt som vissa förare såg ut att sova. Regnet gjorde att Belgiens GP blev än evighetslång väntan på bättre förhållanden. Till slut genomförde man de två obligatoriska varv som krävdes bakom säkerhetsbilen – och Max Verstappen korades till vinnare framför storskrällen George Russell.

De mörka regnmolnen som stökade till det i gårdagens kval var kvar över den belgiska himlen då det var dags för söndagens race.

Klockan 16 (finsk tid) var den tilltänkta starttiden för Belgiens grand prix. Men det bedrövliga vädret i kombination med prognoser som inte gav löften om något bättre gjorde att man sköt upp starten gång på gång.

Efter över tre timmars väntan kommenderade man till slut ut bilarna på banan. Tanken var att man skulle köra ett timmeslångt race – som började bakom säkerhetsbilen på grund av regnet och den dåliga sikten.

Men rödflaggorna var framme redan efter ett par varv. Och då gav tävlingsledningen upp, i och med att man kört vad som krävdes för att racet skulle kunna ge poäng.

Slutresultatet följde därmed i stort sett gårdagens kvaltider. Max Verstappen behövde inte tävla mycket för att försvara sin pole position, Williams George Russell blev sensationell tvåa före Lewis Hamilton.

– Det är inte så här som man vill vinna. Fansen som stannade och väntade trots det blöta och blåsiga vädret ska ha ett stort tack, de är dagens stora stjärnor, hyllade Red Bull-holländaren i segerintervjun.

– Vi blev verkligen belönade för ett lyckat kval idag. Det här är ett otroligt resultat för oss. Hela stallet förtjänar det, det är ett så hårt arbete som gjorts de senaste åren, hyllade skrälltvåan Russell.

Prisceremoni efter Belgiens gp.
Bildtext Lördagens tre främsta förare blev också söndagens tättrio.

Perez körde ut direkt

Trots att det aldrig hann bli tävling på riktigt på Spa-Francorchamps publiken fick se en utkörning.

Sergio Perez var på väg till sin åttonderuta då han tappade kontrollen i en kurva och drämde in i däckvallen. Skadorna på framdelen av hans Red Bull var stora, men stallet hann fixa bilen till den sena starten, och han fick nöja sig med jumboplatsen i startfältet.

Sergio Perez bil inkörd i vallen.
Bildtext "Checo" Perez hann köra ut före det första startförsöket.

Att racet aldrig blev av på allvar var dåliga nyheter för Valtteri Bottas, som tvingats avtjäna ett straff på fem startrutor. Gårdagens kvalåtta skulle starta från den trettonde rutan, men blev till slut tolfte efter Perez missöde.

Alfa Romeo passade på att göra större förändringar i Kimi Räikkönens bil efter gårdagens svaga nittondeplats i kvalet och veteranen skulle därför starta från depån. Hans slutplacering blev också 19:e.

Kortade loppet någonsin – halverade poäng till förarna

Då vädret aldrig blev bättre utvecklades spektaklet till en bisarr uppvisning. Tv-kamerorna fångade bland annat upp hur banpersonal spelade pétanque bredvid banan, samtidigt som förare som Lando Norris och Carlos Sainz verkade sova.

Alla i tättrion var ledsna för publikens skull.

– Jag tycker verkligen synd om fansen. Vädret är ju förstås ingens fel, men publiken stod verkligen ut i dag och väntade på besked. Jag hoppas verkligen att de får sina pengar tillbaka, hoppades Hamilton.

Mercedes-stjärnan är nu bara tre poäng före Verstappen i sammandraget. Två varv var vad som krävdes för att loppet ska kunna klassas som genomfört, vilket betydde att man kunde dela ut halverade VM-poäng.

Senaste gången som halverade poäng delats ut i formel 1 var i Malaysia år 2009. Dagens lopp på två varv var det kortaste i seriens historia – klart kortare än det tidigare rekordet på 14 varv och totalt 53 kilometer i Australien 1991.

Belgiens grand prix

1. Max Verstappen, Red Bull

2. George Russell, Williams

3. Lewis Hamilton, Mercedes

4. Daniel Ricciardo, McLaren

5. Sebastian Vettel, Aston Martin

6. Pierre Gasly, Alpha Tauri

7. Esteban Ocon, Alpine

8. Charles Leclerc, Ferrari

9. Nicholas Latifi, Williams

10. Carlos Sainz, Ferrari

11. Fernando Alonso, Alpine

12. Valtteri Bottas, Mercedes

13. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

14. Lando Norris, McLaren

15. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

16. Mick Schumacher, Haas

17. Nikita Mazepin, Haas

18. Lance Stroll, Aston Martin

19. Kimi Raikkonen, Alfa Romeo

20. Sergio Pérez, Red Bull

Förarmästerskapet

1) Hamilton 202,5 poäng

2) Verstappen 199,5

3) Norris 113

4) Bottas 108

5) Perez 104

6) Sainz 83,5

7) Leclerc 82

8) Ricciardo 56

9) Gasly 54

10) Ocon 42,

11) Alonso 38

12) Vettel 35

13) Stroll och Tsunoda 18

15) Russell 13

16) Latifi 7

17) Räikkönen 2

18) Giovinazzi 1

Konstruktörsmästerskapet

1) Mercedes 310,5 poäng

2) Red Bull 303,5

3) McLaren 169

4) Ferrari 165,5

5) Alpine 80

6) AlphaTauri 72

7) Aston Martin 53

8) Williams 19

9) Alfa Romeo 3