Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Campingföretagare avfärdar kritik mot verksamheten: "En liten högljudd grupp som vill bestämma reglerna"

Uppdaterad 31.08.2021 12:05.
Badstrand och brygga med solande barn och vuxna.
Bildtext Intill campingen finns Norrby badstrand, som hör till stadens officiella badstränder.

Johan Gräsbeck tog i år över campingverksamheten vid Solliden i Pargas. Sommaren har varit hektisk och fastigheten kräver mycket underhåll för att faciliteterna ska möta kundernas behov.

Men nyligen har det riktats kritik mot verksamheten och servicen bland annat på sociala medier. På en bokningssida på nätet är en gäst kritisk till att det inte gått att få tag på någon nattetid, gästen hade låst ut sig och tvingades övernatta på terrassen.

Du kan också lyssna på intervjun med Johan Gräsbeck här.

- Nu är inte det här en sådan plats där vi har bevakning dygnet runt, så den kritiken kan jag inte omfatta. Det finns andra lägerområden som har jour dygnet runt, men Solliden har mig veterligen aldrig haft det. Händer det något akut så gäller det allmänna nödnumret. Våra gäster har ett visst eget ansvar och skyldigheter och man kan inte vänta sig dygnet runt- service på ett lägerområde, säger Gräsbeck.

Han upplever att vissa kunder blir hotfulla om de inte får sin vilja igenom.

Backspegeln på en husbil med Finlands flagga påklistrad.
Bildtext Enligt Gräsbeck bör gästerna anpassa sig till de regler som olika campingplatser har.

- Det finns en liten högljudd grupp som kommer med buller och bång och anser att de ska få bestämma hur saker ska fungera. De börjar ofta snabbt hota med att sprida information på nätet men jag vägrar gå med i en sådan utpressningslek. Om jag böjer mig för en sådan person så kommer hen bara att fortsätta med samma problembeteende och det tycker jag är oansvarigt, säger Gräsbeck.

Vissa besökare anser även att företaget är för strikt med incheckningstiderna som gäller från klockan 15.

- Det är klart man kan tycka som gäst att man borde få välja reglerna själv, men min uppfattning är att stället sätter ramarna och för gästerna gäller det att anpassa sig efter dem. Jag har svårt att förstå att kunder ska få avvika från klart definierade regler, säger Gräsbeck.

Enligt honom är reglerna samma som tidigare och att det finns orsaker till dem. Bland annat vill man undvika trängsel på uppfarten.

99 procent positiv feedback

Då Gräsbeck övertog verksamheten i våras blev han besviken över att bland annat vattenledningar sprungit läck och att fastigheterna behövde mer underhåll än han väntat sig.

- Sommaren har varit exceptionell på många sätt, det har varit mycket utmaningar med själva stället. Att saker är slitna och slut är kanske sådant som gäster kommenterat, säger Gräsbeck.

Generellt har han upplevt att både nya och mer erfarna campinggäster varit nöjda med både platsen och servicen.

- Sällan kommer positiva saker upp på sociala medier, och de som mestadels får sin formation därifrån kan lätt få en snedvriden bild av läget. Över lag har vi fått väldigt mycket positiv feedback, 99 procent av besökarna har varit väldigt nöjda vilket gör att jag ändå tror på det här stället att det går att göra något bra med det, säger Gräsbeck.

Johan Gräsbeck kommenterar kritiken mot Sollidens camping i Pargas
Johan Gräsbeck kommenterar kritiken mot Sollidens camping i Pargas - Spela upp på Arenan

Artikeln uppdaterad 31.8.2021 12.04: Bildtexten om stranden preciserad. Tidigare stod det att stranden hette Sollidens strand.