Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Cykelveckan är i gång i Borgå – invånare önskar fler cykelvägar i centrum

Marja Hellman skall just stiga på cykeln
Bildtext Marja Hellman tycker om att njuta av Borgås fina vyer på sina cykelturer.

Den här veckan firas den internationella cykelveckan, också i Borgå. Då uppmuntras Borgåborna till att välja cykeln framför bilen. Under veckan kan man dessutom vinna ett pris med cykeltema. Därefter ordnas också en cykelturismdag för hela familjen, då cyklister får bekanta sig med näromgivningen på cykel.

I Borgå centrum ser man många cyklister som kommer från olika håll. På gatorna kan man se både privata cyklar och Borgås stadscyklar, som man känner igen på den orange färgen. Stadscyklarna kan hyras ända till oktober och går att tas i bruk eller lämnas tillbaka vid 25 olika cykelstationer.

Eero Nieminen är en aktiv cyklist och brukar cykla mellan 50–60 kilometer. Borgå är en så pass liten stad att Nieminen får allt han behöver få gjort med cykel. 

Nyttomotionen är det bästa med att cykla

― Eero Nieminen

Nieminen tycker att Borgå är en relativt bra cykelstad men det finns rum för förbättring. Utanför centrum finns bra cykelvägar men i centrum kan det ibland vara ont om dem. 

– Jag tror att staden har gjort det den kan för cyklister och att det inte finns rum för flera cykelvägar. 

En bild på stadscyklarna i Borgå
Bildtext Stadscyklarna i Borgå går att hyra ända fram till oktober.

Cykelvägarna tar slut vid broarna

Marja Hellman cyklar till jobbet varje dag för att få frisk luft och nyttomotion. Hon tycker också om att kolla på de fina vyerna som Borgå har att erbjuda.

– Centrum av Borgå är ganska trångt eftersom här är en hel del bilar och många cyklister, men utanför centrum finns det många bra cykelrutter, säger Hellman. 

Det Borgå som cykelstad skulle kunna förbättra är då en del cykelvägar plötsligt tar slut, till exempel vid broarna. Hellman säger att det inte tar många minuter att hitta en ny rutt men att det ändå är något som skulle kunna utvecklas.

– En del sandvägar är väldigt knottriga efter regnskurar. Det är också något som kan förbättras för att göra Borgå mera cykelvänligt. 

Hellman använder sällan bilen utan väljer cykel över bilen då det är möjligt. 

Emma Tustanovskaya poserar vid sin cykel
Bildtext Emma Tustanovskaya cyklar minst fem kilometer varje dag.

Onödigt att äga en bil

Emma Tustanovskaya cyklar ungefär fem kilometer varje dag. Enligt Tustanovskaya är Borgå en bra cykelstad med tillräckligt många cykelvägar. 

– Jag brukar mest cykla i centrum då jag till exempel besöker biblioteket eller butiken, säger Tustanovskaya. 

Enligt Tustanovskaya finns allt så pass nära att det skulle vara onödigt för henne att skaffa sig en bil. Därför använder hon enbart cykeln, som dessutom är ett betydligt miljövänligare alternativ. 

Cyklister cyklar på trottoaren

Emma Andersson äger inte heller en bil, utan använder sin cykel för alla ärenden och jobbresor. Hon brukar cykla omkring fem till sju kilometer per dag och uppmuntrar också andra att välja cykeln framför bilen. 

– Att cykla är framförallt bra motion, men också så mycket miljövänligare. Du behöver inte lägga ut pengar på bensin eller försäkringar, utan kommer billigt undan med din cykel, säger Andersson. 

Andersson är en van stadscyklist då hon varje dag cyklar genom centrum till jobbet. Fastän det finns bra med cykelvägar har hon märkt att många cyklister ändå använder trottoaren. 

– De flesta cyklister jag har sett cyklar på trottoaren i stället för på cykelvägen. Det här kan vara farligt för fotgängare som trottoaren egentligen tillhör. 

Förtutom cyklisterna på trottoaren tycker hon att Borgå stad lyckats med att göra Borgå centrum cykelvänligt.