Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Åbolands skärgårdsturism har redan siktet inställt på nästa sommar: "Tillgängligheten måste förbättras ifall fler ska hitta hit"

Sommarvy över ön Sandholm i Åbolands skärgård.
Bildtext Åbolands skärgård har lockat fler besökare än någonsin de två senaste åren. Nu hoppas kommunerna och turismföretagarna på fler liknande säsonger i framtiden.

Coronapandemin som inledningsvis lät bekymrande har blivit något av en lyckospark för skärgårdens turismföretagare. Två år i rad har gamla rekord fått ge vika då tusentals velat besöka skärgården.

- Jag tror att vi får se fler rekordsomrar som de vi har fått uppleva de senaste åren, säger Benjamin Donner som är ny turismchef vid Pargas stad. Men för att locka fler krävs det ett brett samarbete och hårt arbete.

Donner vet vad han talar om och har erfarenhet från sitt arbete som turismchef i Kimitoöns kommun. Coronapandemin har gjort att massorna har hittat till skärgården och de som besökt regionen har gillat vad de har sett.

- De flesta har varit nöjda med utbudet och naturen och kundenkäter visar att de flesta gärna kommer på nytt fastän gränserna skulle öppna och utlandsresor igen blir aktuella, säger Donner. Många vill uppleva skärgården och vad den kan erbjuda under årets alla årstider och det måste vi kunna erbjuda.

Digitala verktyg kan lösa kommunikationsproblem

Under sommaren har ett pilotprojekt som ska öka skärgårdens tillgänglighet genomförts i samarbete med närings-, trafik- och miljöcentralen samt kommunerna och Åbo yrkeshögskola.

- Det projektet är ett praktexempel på hur digitala verktyg kan göra livet enklare för turister och ortsbor, säger Donner. I all sin enkelhet handlar projektet om att skapa digitala resekedjor som underlättar resan från exempelvis Helsingfors till skärgården.

Ung man ser in i kamera med blå tröja.
Bildtext Benjamin Donner är ny turismchef i Pargas och tror att det blir fler rekordsomrar som de Åboland har upplevt.

Alla som bor här vet att det ibland behövs ett lapptäcke av olika fortskaffningsmedel att komma från punkt a till punkt b i skärgården. Enligt Donner är det inte alltid så lätt att förstå vad som krävs om man kommer från en annan del av landet.

- Men det här projektet är ett samarbete som förhoppningsvis kan sänka tröskeln för resandet och öka intresset för skärgården ytterligare, säger Donner. Det är långt ifrån färdigt men erfarenheterna från i somras visar att det behövs liknande samarbetsprojekt på bred front.

Företagarna efterlyser bättre marknadsföring

William Hellgren driver hotell och restaurang i Korpo och har fullt upp då Yle Åboland ringer honom.

- Sommaren har slagit alla rekord och det har varit kul att se alla som upplevt skärgården och övernattat eller ätit hos oss, säger Hellgren. Jag hoppas att staden tar ansvar och fortsätter marknadsföra skärgården för internationella gäster och även finländare så att människor vet att vi finns här ute.

Man vid rödmålad husvägg.
Bildtext William Hellgren hoppas på flera likadana säsonger som de två han upplevt nu.

Inne på samma linje är företagaren Eva Johansson som driver en matrestaurang i Pargas centrum. Johansson efterlyser samtidigt en helhetsplan för marknadsföringen.

- Sedan 1990-talet har Pargas marknadsfört skärgården med pittoreska röda stugor som det enda alternativet, säger Johansson. Det måste nu få en förändring och jag skulle gärna se att man också marknadsförde det utbud som finns i stadens centrum.

Eva Johansson på Pensar syd.
Bildtext Företagaren Eva Johansson skulle gärna se att också Pargas centrum lyft fram som ett alternativ för turisterna.

Enligt Johansson visar utmaningarna i kommunikationerna ut till skärgården att det behövs alternativ för de turister som besöker Pargas.

- Vi har ett brett kulturutbud och många fina restauranger som glömts bort då marknadsföringen handlar om det som finns i skärgården, säger Johansson. Inget fel med det men då vi här på fastlandet också har mycket att erbjuda turister och besökare så skulle jag gärna se att staden lägger mer krut på oss också.

"Skärgården borde ses som en helhet då den marknadsförs"

Donner vill inte lova något förrän han har bekantat sig med det utbud som finns på turismfronten i Pargas stad.

- I höst ska jag bekanta mig med företagarna i den här delen av Åboland och skaffa mig en uppfattning om vad som finns och vad som kanske borde utvecklas, säger Donner. Det är bra att företagarna är aktiva för det är dem och deras produkter vi ska föra fram.

Borstö med röda båthus intill förbindelsebåtsbryggan.
Bildtext Åboland har mycket att erbjuda för de turister som hittar fram.

Donner medger att det behövs mer resurser och mer samarbete för marknadsföringen av skärgården kunde förbättras.

- Vi ligger långt bakom våra internationella konkurrenter och det krävs att skärgården kunde marknadsföras som en helhet, säger Donner. För att det ska ske krävs det en produktifiering av det utbud vi har.