Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Brister i den interna kommunikationen en av orsakerna bakom Amorellas grundstötning – Olycksutredningscentralen uppmanar rederiet att se över sina rutiner

Uppdaterad 07.09.2021 15:11.
Viking Line-fartyget M/S Amorella gick på grund utanför Åland den 20 september.
Bildtext Arkivbild. Amorella gick på grund den 20 september 2020.

Den 20 september i fjol gick Viking Lines passagerarfärja M/S Amorella på grund i Apotekarfaret, och nu visar Olycksutredningscentralens utredning att det bland annat var brister i fartygets underhåll och den interna kommunikationen som låg bakom olyckan.

Fartyget kördes avsiktligt upp på stranden vid en närliggande holme för att stabilisera situationen och evakuera passagerarna. Utredningen visar att orsaken till grundstötningen var ett tekniskt fel i propellersystemet.

- Det finns skäl att kontrollera de kritiska komponenternas skick och underhållsbehov mer systematiskt, säger utredningsledaren Risto Haimila i ett pressmeddelande. Det förutsätter ett tätare samarbete mellan tillverkarna och leverantörerna samt slutanvändarna.

Enligt Olycksutredningscentralens direktör Veli-Pekka Nurmi finns det saker Viking Line kunde göra bättre med tanke på underhållet av de interna tekniska systemen.

Veli-Pekka Nurmi i Åbo i november 2020.
Bildtext Olycksutredningscentralens chef Veli-Pekka Nurmi hoppas att Viking Line kan se över sina rutiner för att i framtiden vara bättre förberedd vid olyckor.

- I det här fallet var det en enskild isolerad komponent som slog ut hela systemet och förorsakade olyckan, säger Nurmi. Därför är det mycket viktigt att det regelbundet görs förebyggande kontroller av de här tekniska systemen eftersom fartygen är mycket tekniska helheter.

Olycksutredningscentralen ger i sin rapport fyra säkerhetsrekommendationer på basis av utredningen. Två av dem gäller Viking Line.

Viking lines fartyg m/s Amorella har gått på grund utanför Åland.
Bildtext Här gick M/S Amorella på grund för nästan ett år sedan.

Interna utredningar ska genomföras

Viking Line ser allvarligt på de brister som nu har uppdagats och ska internt se över sina rutiner och vad som kan göras för att förbättra rutinerna.

- Vi kommer nu att titta extra noga på den här sortens komponenter och se om det finns något i det systematiska underhållet som kan förbättras, säger Fleet captain Dan Roberts vid Viking Line. Vi måste minnas att det handlar om mycket speciella komponenter som kräver specialkunnande att underhålla.

Enligt Roberts finns det skäl att tro att något kan förbättras och samarbetet med tillverkarna kanske kunde vara ett sätt att förbättra den beredskap som också Olycksutredningscentralen ser brister i.

- Tillverkarna ger oss redan idag anvisningar hur komponenterna och tekniken ska underhållas men kanske det här samarbetet kunde förbättras, säger Roberts. Det handlar som sagt om specifika komponenter som behövs då det handlar om fartygsteknik.

Brister i den interna kommunikationen redan 2013

I december 2013 fick Amorella grundstötning och då uppdagades det brister i kommunikationen mellan kommandobryggan och maskinkontrollrummet. Vid olyckan i september 2020 fann Olycksutredningscentralen att det återigen fanns brister i kommunikationen mellan samma avdelningar.

Roberts medger att det ser oroväckande ut men betonar att man efter olyckan 2013 gjort förbättringar i såväl den muntliga som den tekniska kommunikationen mellan kommandobryggan och maskinkontrollrummet.

M/S Amorella flyttas utanför Järsön 23 september 2020.
Bildtext Viking Line ska se över sina rutiner för att förbättra det som krävs.

- Problemet vid olyckan i september var att händelseförloppet gick så snabbt att det var svårt att uppfatta vad som riktigt pågår, säger Roberts. Men kommunikationen är naturligtvis mycket viktig och finns det möjlighet att se över rutinerna och förbättra dem så ska vi göra det.

Räddningsinsatsen kunde ha gått snabbare

Som en följd av utredningen ingriper Olycksutredningscentralen också i utvecklingen av sjöräddningsberedskapen i storolyckssituationer.

- Att det dröjde nästan en en halv timme att larma i det första skedet är på tok för länge, säger Nurmi. Kommunikationen med Amorella blev lidande och det tog för länge att få information om händelsen till alla aktörer.

Nurmi har förståelse att det inte alltid går att ha full beredskap vid sjöräddningscentralen men något måste göras för att försnabba räddningsarbetet vid framtida storolycksituationer.

Sjöräddningscentralen i Åbo
Bildtext Vid sjöräddningscentralen har man uppsikt över havsområdena och koordinerar räddningsuppdrag dygnet runt.

Därför rekommenderar Olycksutredningscentralen att Gränsbevakningsväsendet utvecklar sjöräddningsberedskapen i storolyckssituationer. Det behövs en granskning av resurser och lägesbilden måste kunna skapas snabbare så att alarmeringen sker effektivt och uppgifterna delas ut snabbt betonar Nurmi.

Artikeln uppdaterad 15.05 med kommentarer från Viking Line och Olycksutredningscentralen.