Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Bokrecension: Storm över S:t Petersburg är en tät sekelskiftesthriller om en finländsk mordkomplott

En ljushårig man lutar sig mot en trädstam.
Bildtext Anders Mård är själv bosatt i S:t Petersburg och har tidigare givit ut reportageböcker om staden och om Ryssland. Storm över S:t Petersburg är hans romandebut.

År 1905 reser ett finländskt syskonpar till den ryska huvudstaden med mord i sinnet. Deras mål är den högt uppsatta tjänstemannen Constantin Linder. Anders Mårds debutroman Storm över S:t Petersburg är en tät och intrigdriven thriller som utspelar sig i en väl vald historisk miljö.

Våren 1905 reser August Stenberg till den tsarryska huvudstaden Sankt Petersburg på ett hemligt uppdrag. Finlands autonomi inom storfurstendömet håller på att urholkas och motståndet har redan lett till flera politiska mord, det mest uppmärksammade var Eugen Schaumans självmordsattentat mot generalguvernören Bobrikov föregående sommar.

August, en ung man som är överspänd och svulten på respekt, har föresatt sig att äntligen bevisa sitt värde inom Finlands motståndsrörelse. Han tänker mörda Constantin Linder, Finlands ministerstatssekreterare, som rapporterar direkt till tsaren själv.

Med August i tågkupén sitter hans viljestarka och intelligenta syster Ebba. När hon får reda på broderns planer gör hon vad hon kan för att avstyra honom, men blir till slut den samlande kraft som håller hela planen flytande.

En flock duvor flyger ovanför S:t Petersburgs takåsar.

Långt i öster rasar kriget mot Japan och missnöjet sprider sig. Under denna omvälvande epok sveper en våg av revolutionära mordattentat över hela det väldiga ryska riket. Syskonen Stenberg har stämt ett möte med revolutionära kolleger i Sankt Petersburg som ska hjälpa dem att genomföra attentatet.

I Storm över S:t Petersburg finns även en tredje huvudperson, bokhandlaren Robert Edgren som betjänar de stora nordiska kretsarna i den ryska huvudstaden.

Den inåtvände och otillgänglige Robert har inget till övers för Augusts högtravande nationalism, men dras in i komplotten på grund av sina kontakter inom den svensktalande societeten.

Stort bakgrundsarbete

Anders Mårds debutroman Storm över S:t Petersburg är en intrigdriven och tät berättelse som bygger på ett omfattande bakgrundsarbete. Karaktärerna är fiktiva men baserar sig på ett avblåst attentatsförsök av Finska Aktiva Motståndspartiet våren 1905.

Mård som själv är bosatt i S:t Petersburg skildrar staden med engagemang och närvaro. Han redogör för karaktärernas rörelser i staden med gatunamn och landmärken, som upplagt för en stadsvandring i deras fotspår.

En minst lika stor del av handlingens skådeplats är det eldfängda politiska läget i Finland och hela Ryssland, då flera idealistiska och våldsbenägna ideologier kämpar om att forma det framtida samhället och för ögonblicket förenas av sin gemensamma fiende, det auktoritära tsarväldet.

Trots att handlingen kretsar kring mordkomplotten anspelar den på omständigheter och personer inom epokens finländska politik. Då en noggrannare gestaltning av de här omständigheterna uteblir antar romanen på sätt och vis en ganska omfattande kännedom om historiska omständigheter hos läsaren.

En ljushårig man i mörk jacka.
Bildtext Anders Mård har gjort omfattande bakgrundsresearch för debutromanen.

Nationalist eller kosmopolit?

Storm över S:t Petersburg är en medryckande thriller som utspelar sig i en väl vald historisk omgivning. Det gedigna bakgrundsarbetet berikar romanen men riskerar stundtals att överrösta den litterära gestaltningen då berättartilltalet emellanåt driver någonstans emellan essäistik och historisk fiktion.

Under handlingens gång utvecklas August och Robert till ett intressant motsatspar i romanen. Där August är idealistisk och passionerad – alternativt naiv och täcker över sin bräckliga självbild med en lånad nationalistisk glöd – är Robert en pessimistisk världsmedborgare som ser att Finlands framtid ligger inom det stora ryska riket.

En fruktbar tematisk spänning byggs upp mellan dessa två motpoler. Den ena representerar den moderna nationalism som haft en central inverkan på Europas samhällsutveckling och som lett till uppkomsten av självständiga nationalstater som Finland.

Men Roberts kosmopolitiska inställning påminner om att samma nationalism (och dess konkurrerande samhällsutopier) även rymmer ett våldsförhärligande som sluttar ner mot världens gruvligaste konflikter och övergrepp. Samtidigt framstår han som rotlös och har svårt att hitta en mening i sin tillvaro.

Det är lätt att ha medkänsla för karaktärerna men svårt att veta vems strävan man ska sympatisera med. Konflikten lämnas på ett intressant sätt öppen, men det är svårt att förstå vad man ska känna för Augusts självupptagna strävan efter en hjältegloria.

Diskussion om artikeln