Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Yle Sportens F1-expert om dramatiken på Monza: "Jag skulle säga att det var Lewis fel men vill kalla det för en racing incident"

Uppdaterad 12.09.2021 20:34.
Lewis Hamilton kliver ur bilen.
Bildtext Max Verstappen lämnade först platsen. Därefter klev Lewis Hamilton ur sin bil och gick i väg.

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens tycker att Lewis Hamilton bär ansvaret för krocken med Max Verstappen som förstörde stjärnornas lopp. Något straff är ändå inte nödvändigt.

Daniel Ricciardo vann överraskande formel 1-loppet på Monza och stallkamraten Lando Norris såg till till att det blev en sensationell dubbelseger för McLaren.

Se bilder från loppet i Sportnytt.
Sportnytt - Spela upp på Arenan

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens tycker att det var välkommet.

– Det var nog årets största skräll för det var väl ingen som hade räknat med att en McLaren skulle vinna i år? Absolut inte dubbelt!

– För hela sporten var det enbart positivt att det stod en ny vinnare högst upp på prispallen.

"För första gången fick han leta efter orden"

Ricciardo har vunnit tidigare i formel 1, men det är över tre år sedan den senaste segern.

– Det finns ingen som visar sin glädje så enormt som Daniel Ricciardo. Daniel är den föraren som pratar allra mest och han gillar verkligen att utförligt svara på frågor. För första gången fick han leta efter orden då han inte visste vad han skulle säga, säger af Petersens.

– Grunden till segern la han i starten, den var helt perfekt. Han ledde från start till mål. Han körde ett perfekt lopp och hade allt under kontroll.

Lewis Hamilton kliver ur bilen efter att ha blivit överkörd av Max Verstappen.
Bildtext Lewis Hamilton kliver ur bilen efter att ha blivit överkörd av Max Verstappen.

Den stora snackisen var kollisionen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen som gör upp om världsmästerskapet.

– Det var en kamp om millimetrar och tiondelar. Lewis kom från sitt däckbyte, Max hade varit inne tidigare. Det var ett dåligt byte för Max som tog drygt elva sekunder, då det i vanliga fall tar cirka två sekunder.

– Lewis försvarade sin plats då han kom ut strax före Max. Max försökte förstås attackera då ingen vill ge sig, säger af Petersens.

Vems fel var det?

– Jag skulle säga att det var Lewis fel. Jag har kollat rätt många kommentarer. Många tidigare F1-förare tyckte att det var Lewis fel. Han gav inte Max plats i kurvan.

– Jag tycker ändå inte att Lewis ska få något straff. Jag vill kalla det för en racing incident. Om ett straff ska delas ut tycker jag att det räcker med en varning för Lewis.

I samband med kollisionen klättrade Verstappens bil upp på Hamiltons Mercedes och det kunde ha gått illa.

– Skyddsbågen (halo) och störtbågen hade en mycket stor inverkan på att Lewis inte blev skadad. Störtbågen, som man inte ser, finns bakom och ovanför förarens huvud. Den sitter alltså precis bakom nacken och motorkåpan döljer den, säger af Petersens.

Lando Norris, Daniel Ricciardo och Valtteri Bottas firar på prispallen.
Bildtext Lando Norris, Daniel Ricciardo och Valtteri Bottas firar på prispallen.

Valtteri Bottas startade sist, men körde upp sig och åkte i mål som fyra. Det blev en tredjeplats efter att Sergio Perez dragit på sig ett tidsstraff.

– Det var ju en fantastisk uppkörning. Hans Mercedes är betydligt snabbare än bilarna som han hade framför sig. Att köra upp sig till fjärdeplats kräver ändå en duktig förare.

– Seger i sprintloppet och trea i själva racet – mycket bättre kunde det inte ha gått. Med tanke på självförtroendet och sinnesstämningen var helgen perfekt.

Har det färska kontraktet med Alfa Romeo någon inverkan?

– Han körde med en helt annan inställning. Han hade ingen press på sig.

– Han behöver inte tänka på att prestera för att få stanna. I stället kan racerföraren Bottas köra som han kan och vill – och det gjorde han idag, säger af Peterens.

Valtteri Bottas firar på prispallen.
Bildtext Valtteri Bottas fick klättra upp på prispallen.

Hur tror du att det går för Bottas i Alfa Romeo?

– Jag tror att det kan bli positivt för Valtteri, även om man får vara realist. Jag räknar med att han ska kunna plocka en del poäng. 

– Han blir utan tvekan nummer ett i stallet, han behöver inte vara en så kallad wing man. Han får allt stöd som behövs, oavsett vem som blir hans stallkamrat.  

– Bytet var nog rätt. Han kan andas ut nu. Nu blir han teamledare och den föraren som bestämmer i stallet, avslutar af Petersens.