Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Toto Wolff kallar krocken för en taktisk foul från Verstappen – tävlingsledaren förklarar skillnaden mellan straffen på Silverstone och Monza: ”Om de inte hade avbrutit skulle det ha varit tidstillägg”

Verstappen och Hamilton krockar på Monza.

Stallcheferna för Mercedes och Red Bull är inte överens om skuldfrågan i krocken mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton. Toto Wolff går så pass långt att han anser att det var ett taktiskt val av Verstappen.

McLaren tog en dubbelseger i söndagens tävling på Monza – den första sedan 2010 – men den största snackisen efter tävlingen var ändå incidenten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton.

På det 26:e varvet krockade de två toppförarna i den första chikanen och båda tvingades avbryta loppet. Vem som bär ansvaret för krocken har debatterats häftigt men enligt juryn var felet Verstappens.

Både Hamilton och Verstappen såg olika på krocken efter tävlingen och det gör även deras stallchefer.

– I fotboll kallar man det för en taktisk foul. Max insåg säkert att om Lewis är före så försvinner kanske segern. Det var klart för Max att det hela skulle sluta i en krasch, säger Toto Wolff på F1:s webbplats.

– Jag är besviken över att Toto säger att det var en foul. Jag anser att det handlade om en racing incident och Max borde ha fått mer utrymme i kurvan. Som tur är skadades ingen, säger Christian Horner.

Masi: Går inte att jämföra med Silverstone

Det här var inte första gången som Verstappen och Hamilton var inblandade i en incident. I loppet på Silverstone krockade förarna med varandra på det första varvet.

För Verstappen bar det rakt in i skyddsbarriären medan Hamilton kunde fortsätta tävlingen och till slut även vinna den. Den gången fick Hamilton skulden för krocken och straffades med tio sekunders tidstillägg.

På Monza ansågs Verstappen ha orsakat krocken men hans straff blev tre startrutors nedflyttning i nästa tävling i Sotji.

– Om de inte hade avbrutit skulle det ha varit tidstillägg. Nu kunde de inte fortsätta loppet och därför kan man inte jämföra med händelsen på Silverstone.

– Det här har vi kommit överens om till den här säsongen med samtliga stall. Det tillämpas när en förare inte kan fortsätta tävlingen, säger tävlingsledaren Michael Masi enligt Racefans.

Från Red Bulls sida har man meddelat att man är besvikna över straffet men accepterar det.

Skyddsbågen räddade Hamilton

Både Christian Horner och Toto Wolff var ändå överens om att skyddsbågen halo räddade Hamilton som undkom med enbart nacksmärtor.

– Det viktigaste är att halo gjorde sitt jobb. Det var en underlig incident där han landade rakt på Mercedesbilen, säger Horner.

– Om man tittar på bilen så ser man att allt är förstört ovanför halon ett hjul var på Lewis huvud, säger Wolff.