Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Metron och spårvagnarna stannar på torsdag – planerna på att bolagisera Helsingfors stadstrafik tuffar på trots förarnas motstånd

Uppdaterad 14.09.2021 09:40.
Raitiovaunu Aleksanterinkadulla.
Bildtext Som det ser ut just nu, uteblir den här synen på torsdag och fredag. Arkivbild.

Då Helsingfors stadsstyrelse på måndagen 13.9 godkände förslaget att omvandla stadens trafikaffärsverk HST till ett bolag, beslöt förarna sig för att strejka. Förarfacket kräver en ny opartisk utredning av bolagiseringsplanerna.

Föreningen som representerar personalen inom HST:s metro- och spårvagnstrafik har beslutat att stanna trafiken i två dygn från och med torsdag morgon, skriver Yle Uutiset.

Orsaken är att stadsstyrelsen valde att godkänna planerna på att göra affärsverket HST till ett bolag.

Fullmäktige fattar det slutgiltiga beslutet och börjar behandla ärendet på onsdag nästa vecka.

Fackföreningen har krävt en ny opartisk utredning av bolagiseringsplanerna på grund av oro för hur det ska gå för förarna och den övriga personalen om planerna blir verklighet. Personalens misstroende har ökat sedan planerna skiftade form efter samarbetsförhandlingar i somras.

– Besvikelse är nog ordet som beskriver situationen bäst. Stadsstyrelsens beslut innebär att strejken blir av, skriver föreningens ordförande Petri Lillqvist per SMS till Yle Uutiset efter stadsstyrelsens möte.

Därmed inleds stridsåtgärderna klockan 4 på morgonen på torsdag 16.9 och pågår i 48 timmar, alltså till lördag morgon samma tid.

Lillqvist säger att strejk alltid är den sista utvägen.

– Vi hoppades att staden skulle ha insett situationens allvar för oss arbetstagare. Vi beklagar besväret som våra stridsåtgärder orsakar, men vi vill verka för ett bättre HST för alla, säger han.

Två primära skäl till bolagiseringen

Marcus Rantala (SFP) som sitter i stadsstyrelsen säger att det finns två huvudsakliga skäl till att stadsstyrelsen godkände planerna.

För det första handlar det om att skapa en regional lösning för spårtrafiken, då exempelvis Vanda planerar en spårväg mellan Mellungsbacka i Helsingfors och Helsingfors-Vanda flygplats.

– Vanda, och förhoppningsvis också Esbo, kan vara delägare i framtiden, säger Rantala.

För det andra är det lättare för ett bolag att göra investeringar i t.ex. spårvagnsnätet och nya depåer än det är för ett affärsverk, som är knutet till stadens ekonomi.

Här kan du lyssna på hela intervjun med Marcus Rantala.

Marcus Rantala (SFP) om godkännandet av bolagiseringsplanerna
Helsingfors stadsstyrelse godkände bolagisering av HST - Spela upp på Arenan


Artikeln är en bearbetad översättning av Yle Uutisets artikel Metro- ja raitioliikenne pysähtyy Helsingissä ja Espoossa torstaina kokonaan – kuljettajien vastustama HKL:n yhtiöittäminen etenee skriven av Tatu Kuukkanen och Maija Mokkila.

Diskussion om artikeln