Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Hård kritik mot konkurrensmyndigheternas tolkning av taxilagen: "Det här leder till en försämring för både kunder och företagare"

Uppdaterad 15.09.2021 10:06.
Ingången till HVC i Närpes. I förgrunden skymtar en gul taxiskylt.
Bildtext Prioriteringen av lokala taxiföretagare är inte längre möjligt från och med den 15 september 2021.

Konkurrens- och konsumentverkets tolkning av taxilagen får hård kritik av företagare, politiker och kunder i Åboland. Lokala taxiföretag ser att då prioriteringen av företagare förbjuds i samband med FPA-taxiresor försämras kundernas service och trygghet.

- Jag har ingen förståelse för hur konkurrensmyndigheterna har tolkat taxilagen och jag måste fundera på om det är värt att fortsätta köra taxi, säger Ann-Helen Franzén-Juslin som är taxiföretagare i Houtskär. Tidigare kunde jag vänta på kunderna då de besökte läkaren eller sjukhuset men nu ska jag köra hem med tom bil.

Tapani Ekuri är verkställande direktör för Lounais-Suomen Taxidata som ansvarar för FPA-taxiresorna i regionen. Alla beställningar går via företaget och där har man tidigare sett att om kundens besök tar kortare tid än det tar för den lokala taxiföretagaren att köra hem så har taxin kunnat vänta på kunden.

En person i rullstol rullas in i en taxibil.
Bildtext För många kunder kan förändringen bli problematisk då man tvingas vänta på olika taxiföretagare som kanske inte känner till var slutdestinationen finns eller vad det krävs för att komma fram i tid.

- Det har blivit både miljövänligare och bekvämare för kunden som har kunnat åka hem med samma taxibil som de anlitade då de kom till läkaren, säger Ekuri. Men nu måste vi rätta oss efter myndigheternas tolkning och kan inte längre prioritera vissa lokala företagare.

Konkurrens- och konsumentverket KKV har utrett problematiken nationellt

I ett pressmeddelande skriver KKV att efter avregleringen av taximarknaden kontaktades myndigheterna av många taxiföretagare som hade svårt att få FPA-skjutsar från förmedlingscentralerna. Utifrån noggrannare utredningar framkom det att det i förmedlingscentralernas verksamhet fanns drag som begränsade konkurrensen och gjorde det svårare för nya företagare att komma in i branschen.

taxidatas VD tapani ekuri står utanför kontorsbyggnaden.
Bildtext Tapani Ekuri har blivit kontaktad av otaliga företagare de senaste dagarna och alla är överens om att konkurrensmyndigheternas tolkning bara leder till problem.

Ekuri medger att det kanske har varit ett problem på andra orter men i Egentliga Finland har det åtminstone till honom inte kommit klagomål på de prioriteringar som har gjorts angående FPA-taxiresor till och från skärgården.

- Men nu är det som det är och taxiföretagarna kan inte överklaga detta för det handlar inte om ett beslut eller en dom utan enbart en tolkning som myndigheterna har gjort, säger Ekuri.

Taxibilarna kan tvingas köra efter varandra till skärgården

Franzén-Juslin har svårt att förstå logiken i konkurrensmyndigheternas tolkning av lagen. FPA-taxiresorna ska enligt FPA ske bekvämt och tryggt för kunden men nu finns det risk att det blir problem.

- Många har kontaktat mig och är oroliga att de tvingas beställa taxiföretagare eller förare som inte känner till var Houtskär finns eller förstår att det krävs fyra eller fem färjor för att komma fram, säger Franzén-Juslin. Då kommer kanske kunden inte hem eller så tvingas taxiföretagaren från Åbo bli över natten i skärgården.

Den klargula landsvägsfärjan Stella har lagt till vid färjefästet i Kittuis i Houtskär en solig sommardag i skärgården.
Bildtext Förbindelserna i skärgården är inte alltid gynsamma vilket kan leda till problem för kunder och taxiföretag som inte kommer hem.

Ekuri bekräftar till Yle Åboland att det redan har uppstått utmanande situationer då förbindelserna i skärgården inte alltid är de bästa.

Dessutom betyder förändringen att de lokala taxiföretagarna ofta tvingas köra tillbaka till skärgården med tom bil.

- Sedan kan Åbotaxin komma med kunden i bilen bakom och så kör vi båda efter varandra mot Houtskär, säger Franzén-Juslin.

Enligt Ekuri är det inte alls miljövänligt och klokt men det är läget just nu.

Ingen förståelse för myndigheternas tolkning

Sandra Bergqvist, SFP, har jobbat hårt för skärgårdsfrågor och har ingen förståelse för myndigheternas tolkning av taxilagen.

- Det känns som en skrivbordslösning som saknar logik och förståelse för helheten, säger Bergqvist. Förutom att det varken är ekonomiskt eller miljömässigt hållbart leder tolkningen på lång sikt till att det blir svårare att få taxiskjuts i glesbygden.

En kvinna i långt ljust hår poserar framför riksdagshuset.
Bildtext Sandra Bergqvist, SFP, har ingen förståelse för konkurrensmyndigheternas tolkning och anser att det låter som ett beslut som inte fungerar i praktiken.

Bergqvist kan inte göra mycket mer än att beklaga men hoppas att konkurrensmyndigheterna kunde se att landet ser olika ut i olika landskap.

- Det här kanske fungerar i storstäder där det finns många taxibilar som kan dela på skjutsarna, men på många orter i skärgården finns det endast en eller kanske två företag som sköter alla andra transporter vid sidan om FPA-taxiresor till och från skärgården, säger Bergqvist. Jag är mycket kritisk till hur myndigheterna har valt att tolka taxilagen.

Tolkning av taxilagen försvårar FPA-taxiresor från skärgården
Tolkning av taxilagen försvårar FPA-taxiresor från skärgården - Spela upp på Arenan