Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

"Såg ni på film – igen?" Vi reder ut hur digitala verktyg ska användas på dagisarna i Helsingfors

lapsi pelaa pädillä
Bildtext Tanken är inte att använda surfplattor för underhållning på dagis. Arkivbild.

En del föräldrar är fundersamma över hur digitala verktyg används på daghem. Ser barnen för mycket på skärmar? Vi har tagit reda på vilka riktlinjerna är.

– Jag tycker egentligen att det skulle vara helt okej om det inte alls fanns skärmar på dagis.

Maria Gauffin har ett barn i dagisålder och ett annat som nyss har börjat skolan. Hon är en av de föräldrar som ibland funderar över hur man på dagis använder digitala verktyg. Hon vill inte kritisera just sitt eget barns daghem, utan funderar på saken mera allmänt.

– Jag vet faktiskt egentligen inte hur man använder dem på mitt barns daghem. Ibland säger mitt barn något, men i den åldern blandar man ju lätt ihop saker.

Leende kvinna med blont lockigt hår och gul kappa sitter i trädgårdsgunga.

- Men jag har hört av föräldrar på andra daghem som har hämtat sina barn och då har sett att unga vikarier sitter och tittar på något från sin telefon, med en klunga barn runt omkring.

Gauffin tillägger i samma andetag:

– Men det är förstås svårt att veta vad det handlar om.

Ingår i planen

Digitalisering ingår i den plan för småbarnspedagogik, som Helsingfors har lagt upp. I den ingår att barnen ska utveckla digital kompetens och multilitteracitet, alltså förmågan att tolka och producera olika slag av meddelanden.

– Jag vet inte om de behöver lära sig det så tidigt. Jag tror nog att de lätt senare också lär sig att till exempel använda en surfplatta, säger Maria Gauffin.

Hon säger att hon ändå har insett att det är onödigt att hoppas på att det inte alls skulle finnas digitala hjälpmedel på dagis.

– Jag har kommit till ro med det. Jag förstår att det idag också ett sätt för barnen att vara sociala. I stället tänker jag på i vilken ålder och på vilket sätt man använder dem.

De digitala hjälpmedlen ska användas måttligt och endast i pedagogiskt syfte tycker Gauffin.

– Jag tycker definitivt inte att man ska låta barnen ensamma sitta och titta på film eller snuttar från Youtube.

Vad är det med skärmarna som hon inte gillar då? Det finns ju en massa man kan lära sig via dem.

– Jag tycker att barn kan göra en massa annat skoj, till exempel ute i naturen. Att de sitter vid skärmar får inte vara på bekostnad av rörelse och annan lek.

Pettson och Findus - om man har en bra orsak

Ja, hur är det då? Hur mycket ska man använda digitala hjälpmedel på daghem? Jenni Tirronen som är chef för småbarnspedagogiken vid Helsingfors stad säger att det inte går att ge ett exakt svar på det.

– Digitala verktyg ska aldrig användas för underhållning. Allt vi gör med barnen inom småbarnspedagogiken ska ha ett pedagogiskt syfte, säger Tirronen

Specialplanerare för eftermiddagsverksamheten vid Utbildningsverket
Bildtext Det finns inget svar på exakt hur mycket man ska eller får använda digitala hjälpmedel, säger Jenni Tirronen, som är chef för småbarnspedagogiken vid Helsingfors stad.

Det viktiga är alltså att det alltid finns en tanke bakom det man gör.

Men är det då okej med underhållning ibland? Kan gruppen titta på till exempel en Pettson och Findus-film? Inte egentligen, enligt Tirronen.

– Det borde i så fall till exempel leda till en diskussion med barnen. Det kan också hända att man tittar på en filmsnutt eftersom det behandlar ett ämne som barnen själva har tagit upp till diskussion i gruppen.

Finns det stora skillnader mellan olika daghem när det gäller hur mycket man använder digitala verktyg?

– Vi är en rätt så stor stad med många daghem och enheter, så det är klart att det kan finnas en viss variation. Det finns säkert också skillnader i hur man använder dem.

Barnen flyger i cockpiten

I daghemmet Tärnan på Drumsö i Helsingfors använder man sig mycket av digitala verktyg. Det berättar föreståndare Marianne Öhman.

– De används dagligen. Vi har lärplattor, telefoner och projektorer.

Öhman poängterar att hjälpmedlen alltid används pedagogiskt. Det ska inte vara ren underhållning.

– Men man kan ju ha en musikstund till exempel, och sen diskutera upplevelsen så att det blir ett sammanhang.

Öhman upplever att man på ett enskilt daghem har ganska fria händer när det gäller hur man använder de digitala verktygen.

– Vi har fått handledning, men ganska långt kan vi själva hitta på vad vi gör.

Ett par exempel på vad dagiset Tärnan brukar göra med barnen är att se vad det blir för väder och hur trafiken rör sig på vägar. De har också fått ta bilder med lärplattan.

Marianne Öhman sitter vid ett bord med en pekplatta framför sig.
Bildtext Föreståndare Marianne Öhman berättar att man på daghemmet Tärnan ofta använder bland annat pekplattor i den pedagogiska verksamheten.

Hon berättar också att hjälpmedlen har spelat en ännu större roll än vanligt under coronapandemin. Eftersom barnen inte har fått använda kollektivtrafik har de till exempel inte kunnat åka på utfärder till centrum. I stället har de utforskat delar av staden på Google Earth.

Barnen har också fått resa till Lappland - i dagiset, sittande på sina stolar som var ställda bakom varandra som i ett flygplan.

– Vi visade en flygvideo från cockpiten i ett flygplan, så det var som att flyga.

Hur är det på det egna dagiset?

Om man som förälder funderar på hur det ligger till på det egna barnets dagis - vad ska man göra då?

Ja, då är det bra att ta upp saken till diskussion, säger Jenni Tirronen.

– Vi kan säkert bli bättre på att informera föräldrar om vad vi gör och hur vi använder hjälpmedlen. De är också välkomna att fråga personal och föreståndare om det är något de undrar över.

Diskussion om artikeln