Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Nu har metro- och spårvagnsförarna inlett sin strejk: "Vi har inget annat val än att strejka"

Uppdaterad 16.09.2021 10:28.
En tom spårvagnshållplats.
Bildtext Spårvagnarna och tydligen också passagerarna har försvunnit ur gatubilden.

På torsdagsmorgonen klockan 04.00 inleddes metro- och spårvagnsförarnas strejk. Förarna motsätter sig planerna på att omvandla Helsingfors stads trafikaffärsverk HST till ett bolag.

I två dagar står metron och spårvagnarna stilla på grund av stridsåtgärderna som inleddes på torsdagsmorgonen klockan fyra och upphör samma tid på lördag morgon då förarna återgår till arbetet. Orsaken är att stadsstyrelsen i Helsingfors i måndags godkände planerna på att bolagisera HST, något som förarfacket motsätter sig.

Strejken kan röra till det under morgon- och eftermiddagsrusningen de här två dagarna, tror Fintraffics Helsingforsfilial enligt Yle Uutiset.

Helsingforsregionens trafik å sin sida tror att det blir trångt i bussarna längs metrolinjen och säger sig ha lyckats arrangera några tiotals extrainsatta bussar och förare under strejken. Passagerare rekommenderas ändå att samåka eller cykla.

De extrainsatta bussturerna trafikerar främst längs Västerleden mellan Esbo och Kampen i Helsingfors samt mellan Östra centrum i Helsingfors och Kampen.

Här hittar du en lista på de extrainsatta bussturerna.

Du kan inte heller välja metro eller spårvagn som alternativ i HRT:s Reseplanerare. Om du känner dig ytterst konfunderad över det som sker så hittar du biljettkontrollanter som fungerar som guider på centrala stationer och spårvagnshållplatser.

Ingången till metron i Kampens köpcentrer som är folktom.
Bildtext Ingången till metrostationen i Kampen gapar folktom.

Livligt vid bussarna inne i Kampen

Spårvagnshållplatserna på Mannerheimvägen i Helsingfors står och tomma och öde då Yle Huvudstadsregionen promenerar förbi på torsdagsmorgonen. 

De flesta verkar ha nåtts av beskedet att spårvagnarna inte kör förrän lördag morgon.

Mer liv och rörelse är det däremot vid Kampens bussterminal där de blåa stadsbussarna rullar fram i stadig takt.

En folkmassa väntar på bussen i Kampens bussterminal.
Bildtext En folkmassa väntar på bussen i Kampens bussterminal.

Tiotals människor står i kö vid var sin perrong och väntar på att deras buss ska anlända och en stadig ström av människor som anländer med bussarna går raskt förbi inne i köpcentret. 

Ovetande passagerare som försöker ta sig ner till metrostationen stoppas redan vid ingången till rulltrapporna av att glasdörrarna är stängda.

"Den som gräver djupare hittar benrangel"

De som bor längs spårvagnslinjerna, eller metrolinjerna i östra Helsingfors, har kanske vid det här laget lagt märke till avsaknaden av alla gnisslande och susande läten som transportmedlen orsakar.

Spårvagnsdepån vid Mannerheimvägen i Tölö är ett av de ställen där spårvagnarna hörs ofta och ljudligt. Men under torsdagsmorgonen har i stället några förare samlats där för att agera strejkvakt och visa sitt missnöje med bolagiseringsplanerna.

En av dem är spårvagnsföraren Milla Leino.

– Eftersom vi inte har fått den utredning som vi vill ha, så hade vi inget annat val än att strejka, säger Leino.

Porträtt på en kvinna som står framför ett gult hus.
Bildtext Enligt spårvagnsförare Milla Leino har personalen informerats om bolagiseringsplanerna men hon är orolig över att allt inte har sagts.

Hon hänvisar till att föreningen som representerar personalen inom HST:s metro- och spårvagnstrafik har krävt en ny opartisk utredning av bolagiseringsplanerna på grund av oro för hur det ska gå för förarna och den övriga personalen om planerna blir verklighet.

Leino är orolig för att staden säger en sak, medan sanningen är en annan. Personalen har nog informerats om planerna, säger hon - men enligt henne har en del har förblivit osagt.

– Det känns som en arkeologisk utgrävning. Det är fint på ytan, men då man gräver djupare så kommer benranglen fram, säger Leino.

Jag kan bara beklaga och hoppas att passagerarna förstår oss

― Milla Leino

Enligt Leino har staden tidigare lovat att både spårvagns- och metrosidan av HST flyttar in i det under plan varande nya bolaget, vilket inte är fallet då metron inte hänger med. Det innebär enligt henne att hälften av pengarna uteblir.

– Om bolagsledningen i framtiden inser att verksamheten inte lönar sig, så börjar de skära ner och avskeda personal, säger hon.

Leino säger att facket inte såg någon annan utväg än att ta till stridsåtgärder, men hon har förståelse för att strejken försvårar många människors arbetsresor.

– Jag kan bara beklaga och hoppas att passagerarna förstår oss, för i det långa loppet kan planerna påverka även dem.

Artikeln uppdaterades 16.9.2021 klockan 9.19 med kommentarer av Milla Leino.

Artikeln uppdaterades 16.9.2021 klockan 10.28 med information och bilder från Helsingfors centrum under torsdagsmorgonen.

Diskussion om artikeln