Raseborgs turismtjänster och Raseborg Pride inleder nytt samarbete med fotosession i Billnäs
Varför syns bara vita heteropar på stadens reklambilder? Det undrade en sommarjobbare på Raseborgs stads turismtjänst.
Turistchef Ville Vuorelma berättar att en sommarjobbare fick dem att öppna ögonen. Sini Tahvonen sade till om att Raseborgs stad marknadsförde sig på ett väldigt ensidigt sätt.
– Hon märkte att vi bara har bilder på vithyade cis-heteropar på vår hemsida. Det ger inte en så mångfaldig bild av vem Raseborg är för, vem som bor här och vem som kommer hit. Vi insåg att vi måste göra något åt saken, säger Vuorelma.
Raseborgs turismtjänster har inlett ett samarbete med Raseborg Pride för att göra kommunikationen mer inkluderande. Ett första steg var att ta nya bilder.
Fotosessionen ordnades i Billnäs och fotograf var Ahmed Alalousi.
Ville Vuorelma säger att arbetsgruppen bakom Raseborg Pride kunde bidra med kunskap om till exempel terminologi.
– Till exempel cisperson var en ny benämning för mig, det är alltså personer som passar in i könsnormen i kulturen som vi har.
– Värderingarna i Raseborgs strategi är öppenhet, delaktighet och jämlikhet. Så det är stadens strategi att vara en plats för alla och inkludera alla, säger turistchef Ville Vuorelma.
Han hoppas företagen i Raseborg också ska hoppa på arbetet med att skapa utrymme för mångfald. Varför inte satsa på att profilera Raseborg som en plats där bröllop av alla slag kan ordnas.
Vuorelma betonar att samarbetet ska fortsätta, och bli mer än en fotosession eller flaggor utanför stadshuset under prideveckan.
– Man vill göra det på riktigt så det blir en integrerad del av verksamheten, säger Vuorelma och nämner Gay Travel Finland, ett koncept som hjälper företag att utveckla sin verksamhet så att den bättre inkluderar sexuella minoriteter.
