Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

”Smutsigaste valkampanjen hittills” – tyska partier och politiker satsar på attack inför valet nu på söndag

Tre tyska politiker sida vid sida på en tv-skärm. I förgrunden personer som tittar på skärmen.
Bildtext De tre kanslerskandidaterna Olaf Scholz, Annalena Baerbock och Armin Laschet fotograferade under en direktsänd tv-debatt i söndags. Analytker kallar valkampanjen den smutsigaste någonsin.

Attacker mot de politiska motståndarna i stället för en närmare presentation av det egna programmet och de politiska målen. Det verkar vara receptet för hur många av de tyska partierna vill nå framgång i det tyska förbundsdagsvalet nu på söndag. Olika former av desinformation har dessutom blivit en del av vardagen i kampanjen.

– Människan bär inte skulden för klimatförändringen, konstaterar den kristdemokratiska politikern Dorothee Bär i ett klipp som under den senaste tiden flitigt har spridits på sociala medier.

Klippet används för att nu i valkampanjen diskreditera kristdemokraterna och Bär, som är en av politikerna i kanslerkandidaten Armin Laschets framtidsteam.

Det som i sammanhanget inte överhuvudtaget beaktas är att klippet är fem år gammalt och att Bär har tagit avstånd från sitt uttalande.

En mörkhårig kvinna talar i en mikrofon. Bredvid sig har hon en leende man i kostym och glasögon. De står bakom ett vitt bord.
Bildtext Dorothee Bär (till vänster) är en av politikerna i Armin Laschets (till höger) framtidsteam.

Det är bland annat för att reda ut bakgrunden kring nyhetsspridning av det här slaget, som den politiskt obundna bloggen Volksverpetzer finns till.

Här tar man sig an de falska nyheter som ofta väcker heta känslor på sociala medier. I samband med coronakrisen har man varit fullt sysselsatt och under de senaste månaderna kretsar också en hel del falska nyheter kring förbundsdagsvalet som hålls på söndag.

Attacker på motståndare präglar kampanjen

– När något blir en omdiskuterad nyhet utreder vi sanningshalten och går till källan. Vi ser också på vilka motiv som eventuellt ligger bakom en nyhet, säger Marcello Orlik från gruppen bakom bloggen.

Han betonar att också vissa traditionella medier har en klar agenda i valkampanjen och att det också här är skäl att se på motiven.

Helt allmänt har Orlik en klar åsikt om den tyska valrörelsen år 2021.

– Det här är nog den smutsigaste valkampanjen vi har upplevt i Tyskland. Jämfört med tidigare år har kampanjen dessutom saknat politiskt innehåll, i första hand verkar de flesta endast vara ute för att angripa de politiska motståndarna. På så sätt påminner det lite om vad vi har sett i USA, säger Orlik.

Då man följer med valkampanjen, som till exempel de bayerska kristdemokraternas, slår det en rätt snabbt hur mycket energi som den här gången faktiskt sätts ner på att endast gå åt det politiska motståndet, samt att varna för konsekvenserna om man så att säga i valet röstar fel.

– Valet står mellan ett borgerligt styrt Tyskland och vänsterns kaos, konstaterar Alexander Dobrindt från bayerska CSU.

En medelålders man i kostym och glasögon klappar och ler.
Bildtext Alexander Dobrindt har varnat för "vänsterns kaos".

De tio förbudsorden

Varningarna kommer inte heller bara från politikermun utan också från de organisationer som agerar i bakgrunden.

Den bland annat bilindustrin närstående lobbygruppen INSM köpte under våren reklamplats i några stora dagstidningar, endast med avsikten att skada det gröna partiet.

I den mycket kritiserade annonsen presenterades de grönas kanslerkandidat Annalena Baerbock som Mose med sina två stentavlor.

I stället för de tio budorden hade man ändå ristat ner vad man menar att de gröna är ute efter att förbjuda om partiet kommer till makten i Tyskland.

Annalena Baerbock i närbild.
Bildtext De grönas Annalena Baerbock är den kanslerskandidat som varit hårdast utsatt för falska nyheter. Speciellt ytterhögern har tagit sikte på de gröna.

– Förstås gick det fult till i valkampanjerna och de politiska diskussionerna också förr, men attackerna mot enskilda politiker var aldrig så organiserade som de är idag. Till exempel ytterhögern har helt siktat in sig på de gröna, säger Marcello Orlik.

Till smutskastningen, som annonserna definitivt kan klassas som, kommer dessutom också den desinformation som sprids av bland andra krafter som förespråkar en förändring av det rådande samhällssystemet. I Tyskland handlar det för tillfället i hög grad om högerextremister och coronaförnekare.

Därtill varnar de tyska myndigheterna för den ryska kanalen RT DE som i synnerhet under coronakrisen har haft en mycket klar agenda i sin rapportering, bland annat genom att sprida misstro gällande coronavaccinen.

Att just de gröna utsätts för regelrätta desinformationskampanjer torde också hänga ihop med att partiet har den mest kritiska hållningen gentemot Ryssland och Kina.

Baerbock hårdast utsatt av kanslerkandidaterna

Organisationen Avaaz har under början av år 2021 identifierat närmare hundra olika fall av direkt desinformation gällande tyska politiker.

Den absolut största delen av den här desinformationen riktar sig mot just de grönas Annalena Baerbock. Efter henne på listan hittar man förbundskansler Angela Merkel och de två kristdemokratiska particheferna Armin Laschet och Markus Söder.

Av de tre kandidaterna för kanslerposten, det vill säga Baerbock, Laschet och socialdemokraten Olaf Scholz, är den gröna partiledaren den som utsätts för desinformation i betydligt högre grad än de två andra kandidaterna.

Kampanjen mot Baerbock började egentligen genast efter att hon utsågs till partiets kandidat för kanslerposten.

Bland annat publicerades bilder på Baerbock som efter nomineringen ska ha kramat några partikamrater och på så sätt ha brutit mot gällande coronaregler. Bilderna som användes för den här falska nyheten var ändå alla tagna innan coronan slog till.

Strax efter nomineringen spreds också en falsk nyhet om att Baerbock vill förbjuda ägandet av husdjur, för att på så sätt minska på utsläppen av koldioxid.

Trots dementier och trots att nyheten gång på gång har konstaterats vara falsk är det här desinformation som de gröna fortfarande konfronteras med i kampanjen.

Det här hänger också ihop med att de traditionella medierna genom att behandla nyheten samtidigt gav den ett ytterligare lyft.

Traditionell media bidrar till spridning

I den färska rapporten från Avaaz poängteras också de traditionella mediernas ansvar i spridningen av falska nyheter.

Man konstaterar att många människor kommer i kontakt med den falska nyheten först i det skede när den behandlas i övrig media. Därför är det enligt organisationen viktigt att noggrant överväga hur man rapporterar om falska nyheter.

Som exempel lyfter man fram president Donald Trumps tweets, som genom traditionella medier oftast fick en enormt större spridning oberoende av om det som stod i dem var sant eller falskt.

Att desinformationen når en stor mängd människor och samtidigt har en stark genomslagskraft märker man också av på bloggen Volksverpetzer.

Bara det enkla faktum att man vill bringa klarhet i vad som är sant och falskt har gjort bloggen till en måltavla.

 – Vi blir förstås angripna, men det är något vi kan hantera. Blir det för extremt eller om det handlar om konkreta hot, vänder vi oss till myndigheterna, säger Marcello Orlik.

Diskussion om artikeln