Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Fartyget Sandra D blir flodbåt i Estland – Borgåskepparen Ari Kautto vill fortsätta jobba med havet

Skeppare Ari Kautto visar tummen upp där han står intill fartyget Sandra D.
Bildtext Skeppare Ari Kautto visar tummen upp intill m/s Sandra D som festflaggar för att en ny ägare hittats.

Sandra D har sålts till ett estniskt kryssningsföretag.

I lördags åkte skeppet Sandra D för kanske sista gången någonsin ner längs Borgå å, med siktet på Estland den här gången. 

Skepparen Ari Kautto köpte Sandra D år 1986 och har sedan dess med van hand styrt henne otaliga gånger upp och ner längs Borgå å och runt den östnyländska skärgården. Ibland har hon varit fylld av utländska turister, ibland av företagskunder. 

Men under de senaste åren har intresset för båtutflykter minskat, och Ari Kautto själv har redan hunnit fylla 83 år. Det var alltså dags att hitta en ny ägare för det 99 år gamla skeppet. 

Ari Kautto ombord m/s Sandra D.
Bildtext Ari Kautto har många goda minnen och historier att berätta.

Ari Kautto säger att de 35 gemensamma åren med Sandra D har gått snabbt.

– Det har inte känts som en så lång tid. Att få vara ute på vattnet, att få vara ute bland folk har hållit också mig i gott skick och vid gott humör, säger Kautto.

Han säger att många frågat honom om han är ledsen att se Sandra D åka vidare på nya äventyr, men han är mest bara glad för att han lyckades hitta en ny ägare som har planer att fortsätta hålla henne i trafik.

Den nya ägaren är estniska familjeföretaget Joelaevad oü som ordnar kryssningar under namnet Estriver. Sandra D:s nya hamn blir i Tartu.

Albert Lass står i kaptenshatt och vit skjorta framför skeppet Sandra D.
Bildtext Den nya ägaren Albert Lass har klätt sig för uppdraget som skeppare för Sandra D.

Direktören Albert Lass säger att det fortfarande är lite oklart hur de ska bygga upp verksamheten kring henne.

– Bara vi får henne fram till Tartu så ska vi leva med henne en tid och känna efter vad hon “säger” till oss, och sedan behöver hon renoveras. Men antagligen ska hon köra turister längs floden Emajõgi till sjön Peipus, säger Lass.

Företaget har från tidigare en 13 meter lång båt som de köpte från Helsingfors år 2018. Det var en gammal butiksbåt som de byggt om så att den nu har en bastu i fören. 

– Jag tycker om gamla båtar med historia. Det var Sandra D:s historia som fick mig att slå till den här gången, säger Lass som berättar att han också själv bygger och renoverar gamla båtar.

Inredningen i skeppet m/s Sandra D.
Bildtext Sandra D har plats för 100 resenärer, men är i behov av renovering.

Albert Lass önskar alla välkomna till Estland nästa sommar för att se vad de hittat på, men säger samtidigt att han funderar på att ändra hennes namn. Kanske tillbaka till Standard som hon hette från början, eller möjligtvis döpa om henne efter hans yngsta dotter Arabella. 

Sandra D byggdes år 1922 för att vara en representations- och lustjakt för industrikoncernen A. Ahlström. Självaste Mannerheim har åkt båten, han var vän med Antti Ahlström och Ari Kautto visar stolt upp en gammal bild av herrarna på däcket.

Flaggan svajar då M/S Sandra D glider fram längs vattnet.
Bildtext Sandra D fyller 100 år nästa år.

Ari Kautto blir med sina 35 år båtens mest långvarige ägare. Han minns med värme tillbaka till 80- och 90-talet innan depressionen hur omtyckt det var för företag att hyra in sig på båten och ta sina arbetare och samarbetspartners på utflykter. 

Det var säkra pengar, utflykterna blev alltid av oberoende av vädret. Men företagskunderna har varit få under de senaste åren, och turisterna kommer endast om vädret är fint.

– De två senaste coronasomrarna var pricken över i:et. Det lönade sig inte mera att ens ta båten från dockan. Vi satte Sandra D i sjön först för en vecka sedan då det blev säkert att esterna köper henne, säger Kautto.

Skeppare Ari Kautto skålar i snaps ombord skeppet Sandra D.
Bildtext Ari Kautto och Ninnu Räihä, som jobbat ombord Sandra D, skålar i estnisk sprit åt affärerna.

Det är en dålig tid att sälja kryssningsbåtar, och gärna hade Kautto sålt henne för en större summa. Men det skulle kosta åtminstone 40-60 000 euro att renovera båten. Och så var det det där med Kauttos ålder också. 

I flera år har han försökt få någon att ta över verksamheten på hans företag Skärgårdslinje, utan att lyckas. Därför blev det att sälja bort båtarna istället. 

M/S Fredrika sålde han redan för några år sedan och nu är han glad att M/S Sandra D hittat en ny ägare och inte behöver rosta bort.

Men att vara pensionär eller sysslolös är inget som passar Ari Kautto, som redan har sikte på nya uppgifter.

– Jag ska bli sakkunnig inom skärgårdsturismen, säger han glatt.

Ari Kautto står framför m/s Sandra D.
Bildtext Välkommen ombord ännu en sista gång!

Bland annat kan det betyda att om någon ber honom ordna en skärgårdskryssning så fixar han det - genom att hyra någon annans båt. Han hade fyra sådana uppdrag redan i somras.

Han funderar också på att aktivera sig inom välgörenhet. Djur och barn ligger nära hjärtat säger han.

– Varje morgon när jag öppnar ögonen tänker jag: jaha, en ny dag igen. Tack ska du ha gud. Jag lever en dag i taget, säger han.