Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgå backar med de kritiserade busstransporterna – nu konkurrensutsätts de på nytt

Uppdaterad 21.09.2021 12:12.
simhall
Bildtext Borgå testade ett nytt sätt att upphandla till exempel skolornas simhallsskjutsar, men fick kritik av lokala företagare. Arkivbild.

Finansdirektör Henrik Rainio sade upp ramavtalet för beställningstrafiken på måndagen. Elin Blomqvist-Valtonen (SFP) från stadsstyrelsen tycker att det var en vettig lösning.

Sedan början av augusti har Borgå stad ett nytt ramavtal för beställningstrafiken med konsultbolaget Sarastia. Det handlar till exempel om skolornas simhallsskjutsar men inte de regelrätta skolskjutsarna.

Lokala bussföretagare hade missat den tidigare konkurrensutsättningen på grund av bristande kommunikation och har kritiserat hur staden gick till väga.

Ramavtalet upphandlades med hjälp av en ny portal för minikonkurrensutsättningar. Det var Sarastia som skötte konkurrensutsättningen.

Avtalet skulle vara i kraft i fyra år, men har nu alltså sagts upp. Busstransporterna ska konkurrensutsättas på nytt.

Staden hoppas fler företagare deltar

"Vi har i huvudsak varit nöjda med priset, kvaliteten och tillgången på beställningstrafiktjänsterna som vi har upphandlat via det nya ramavtalet, även om det har funnits enstaka problem", säger finansdirektör Henrik Rainio i ett pressmeddelande.

Han konstaterar att antalet anbud har varit litet och prisvariationen stor i flera av minikonkurrensutsättningarna.

"Därför vill vi konkurrensutsätta arrangemanget på nytt och önskar att fler anbudsgivare deltar", säger han.

Borgå stads finansdirektör Henrik Rainio
Bildtext Finansdirektör Henrik Rainio berättar att Borgå stad nu ska utveckla konkurrensutsättningarna. Arkivbild.

Borgå stad anslöt sig till det nu uppsagda ramavtalet för att upphandla beställningstrafiktjänster i april. Stadsstyrelsen hade inget att invända mot finansdirektörens beslut.

"Det är fråga om ett helt normalt handlingssätt", säger finansdirektör Henrik Rainio i pressmeddelandet. "Staden har totalt cirka 50 centraliserade avtal via Sarastia och Hansel."

Enligt honom är modellen med offentligt ägda bolag som konkurrensutsätter flera kommuners upphandlingar kostnadseffektiv. Dessutom säkerställer den "högklassiga tjänster och välupprättade avtal".

"Stadens mål har varit att effektivera upphandlingarna och utveckla nya upphandlingskanaler", säger han.

Lokala företagare missade konkurrensutsättningen

Sarastia konkurrensutsatte busstransporterna i maj och juni. Borgåföretag i branschen lämnade inte in egna anbud i den konkurrensutsättning som Sarastia ordnade.

"De lokala företagen i Borgå märkte tyvärr inte att de borde ha lämnat in anbud. Vi utvecklar konkurrensutsättningen så att också uppgifter om centraliserade upphandlingar läggs ut på stadens webbplats. Där har vi tidigare bara informerat om stadens egna konkurrensutsättningar", säger Rainio i pressmeddelandet.

Staden kommer också att skicka ett meddelande om nya konkurrensutsättningar till nuvarande leverantörer, så att de inte missar dem.

Uppsägningstiden är sex månader och under den tiden fungerar busstransporterna som normalt.

"Vettig lösning"

Stadsstyrelsen i Borgå har diskuterat bussärendet inofficiellt flera gånger. Stadsstyrelsens första vice ordförande Elin Blomqvist-Valtonen (SFP) tycker att det färska tjänstemannabeslutet är en vettig lösning.

– Nu får vi kanske ett lite bredare utbud på offerter om vi gör konkurrensutsättningen på nytt.

Enligt Borgå stad har ett problem med det nya ramavtalet varit att för få anbud getts på enskilda skjutsar av trafikanterna inom ramavtalet. Det här har lett till stora prisskillnader.

Finansdirektör Henrik Rainio har tidigare påpekat att det måste finnas grunder för en uppsägning av ramavtalet. Räcker de här motiveringarna som grund?

– Det tycker jag absolut. Som det nu såg ut fanns det inte så många trafikanter som klarade av att sköta turerna för ett rimligt pris, säger Elin Blomqvist-Valtonen.

Elin Blomqvist-Valtonen om beslutet kring bussavtalet: Jag tycker absolut att det finns grunder för en uppsägning
Elin Blomqvist-Valtonen om beslutet kring bussavtalet: Jag tycker absolut att det finns grunder för en uppsägning - Spela upp på Arenan

Med andra ord kan Borgå stad plötsligt stå utan en trafikant, om den enda som hade kört för ett rimligt pris plötsligt inte kan komma.

Enligt Blomqvist-Valtonen måste staden kunna lita på att det finns ett utbud av trafikanter som kan sköta de här skjutsarna. En eller två trafikanter räcker inte.

Bussbolagen som redan hade valts till den nya ramavtalsperioden är knappast nöjda med er linje, även om de kan delta i den nya konkurrensutsättningen. Hur ser du på risker för efterspel till följd av ert beslut?

– Jag kan inte ta ställning till det i det här skedet. Det händer alltid nu och då att man förlänger en konkurrensutsättning eller gör om den, och jag tror att de flesta företagare vet att det kan gå så. 

Enligt Blomqvist-Valtonen ska Borgå stad inför den nya konkurrensutsättningen åtgärda de misstag den gjort för att undvika framtida problem.

– Det största problemet var att de lokala företagen inte fått vetskap om att konkurrensutsättningen var på gång. Kommunikationen med våra lokala entreprenörer är jätteviktig. Det är något vi får ta lärdom av med tanke på framtiden.

Artikeln uppdaterad kl. 11.04 med Elin Blomqvist-Valtonens kommentarer.

Diskussion om artikeln