Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Helsingfors stads trafikaffärsverk blir bolag

Uppdaterad 23.09.2021 08:24.
Spårvagn nr 5 åker ut från depån.
Bildtext För passagerarna kör spårvagnarna på som förut, förändringarna sker i kulisserna.

Fullmäktige i Helsingfors har med rösterna 64-21 beslutat att den största delen av Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST) blir ett aktiebolag som ägs av staden. Metron blir tillsvidare ett eget affärsverk, främst på grund av den pågående tvisten med Siemens om automatiseringen av metron.

Bolagiseringen innebär att ungefär hälften av trafikaffärsverkets tillgångar stannar kvar hos staden utanför det nya bolaget, i ett nytt verk.

Det här har väckt frågan om vilka som ska leda det nya verket. Den nuvarande ledningen för HST förväntas flytta över till det nya bolaget och kan inte sitta på två stolar.

Livlig diskussion i fullmäktige

Diskussionen böljade fram och tillbaka i fullmäktige innan omröstningen inleddes. Rösterna föll till slut 64-21. Vänsterförbundet, Sannfinländarna och Kristdemokraterna motsatte sig beslutet.

Beroende på vem som hade ordet var bolagiseringen ömsom en absolut nödvändighet för att utveckla regional spårtrafik över stadsgränserna, ömsom ett förhastat, ideologiskt beslut som öppnade för att sälja ut spårtrafiken till multinationella investerare.

Starkt motstånd hos de anställda

De anställda har redan tidigare oroat sig över att en bolagisering kan försämra arbetsmiljön och arbetsvillkoren.

Informationen om att metron skulle stanna utanför det nya bolaget var droppen som fick bägaren att rinna över. Enligt de anställda och Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdet (JHL) var det högst väsentlig information som arbetsgivaren borde ha lagt fram under samarbetsförhandlingarna som fördes om bolagiseringen i april.

Strejk och demonstrationer

Förra veckan stod metro- och spårvagnstrafiken i två dagar när förarna strejkade, och strax före fullmäktigemötet hade JHL ordnat en demonstration på Senatstorget, ett stenkast från stadshuset.

– Demonstrationen är direkt riktad till fullmäktigeledamöterna, sa Petri Lillqvist som är tf ordförande för spårvägs- och metropersonalens fackförening till Finska Yle före sammanträdet.

Även om de anställda fortsätter som gamla arbetstagare byts kollektivavtalet ut eftersom de inte längre är kommunalanställda.

Inte första gången på tapeten

Det är inte första gången som en bolagisering har varit på tapeten. År 2014 föreslogs en bolagisering med liknande motivering som nu; verksamheten skulle bli smidigare och mer transparent. Då lades planeringen ner efter att det nya bolaget, alltså i praktiken staden, sannolikt skulle ha åkt på 22 miljoner euro i överlåtelseskatt för tillgångarna som skulle flyttas över i bolaget.

Den här gången har staden bett om förhandsbeslut av skatteverket för att undvika liknande överraskningar.

Också 2014 motsatte sig de anställda en bolagisering.

Artikeln uppdaterad 23.9 klockan 8.24 med att namnet på HST rättades.