Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Hård polemik om nya hastighetsbegränsningar på Emsalö – 60 km/h är den nya bashastigheten

Uppdaterad 23.09.2021 17:04.
Lars Wikholm vid vägmärke.
Bildtext Lars Wikholm vid ett av de nya trafikmärkena på Emsalövägen.

NTM-centralen har satt upp nya trafikmärken längs med Emsalövägen. Alla invånare på ön är inte lika glada över lägre hastigheter.

Alla verkar lika överraskade över hur snabbt det gick. I juni vände sig byarådet på Emsalö till NTM-centralen och bad bland annat om att hastighetsbegränsningarna ska ses över. Tre månader senare är alla trafikmärken med 80 km/h borttagna.

Den nya bashastigheten är 60 km/h och två nya områden med 40 km/h finns nu på ön. 

På Facebook har åsikter för och emot haglat så pass vilt att den numera är förbjudet att beröra ämnet i Emsalögruppen.

– Jag tycker det är bra med lägre hastigheter för det förbättrar trafiksäkerheten som vi har haft problem med här, säger Lars Wikholm.  

Lars Wikholm.
Bildtext Lars Wikholm har bott på Emsalö i lite på fem år.

Han ledde den arbetsgrupp som byarådet tillsatte för att utreda trafiksäkerheten på Emsalö.

– Hastigheterna var en sak som vi uppmärksammade NTM-centralen om, men också andra saker borde ändras på, säger han. 

Listan på förbättringsförslag är lång och innehåller allt från fler trafikmärken som varnar för hjortar till bättre vägmarkeringar.

– NTM-centralen har gjort sina egna kartläggningar och analyser. De har varit här ute och tittat. Vägen är mycket krokig och blir smalare och smalare och saknar mittlinje efter butiken.

Grannen tycker tvärtom

Lars Wikholm bor rätt nära Varlaxudden på Emsalövägen. Det gör också Johan Nyholm, som har en helt annan åsikt om de nya hastighetsbegränsningarna.

– Nog blir man förbannad. Det är min spontana reaktion.

Han utvecklar resonemanget.

– På landsvägen i glesbygden så tycker jag inte att 40 km/h är motiverat på något sätt. Begränsningen kanske skulle ha kunnat ändras från 80 till 60 på några ställen, med långa tänder. Men 40 försämrar trafiksäkerheten, säger han.

Johan Nyholm.
Bildtext Johan Nyholm planerar att sammankalla ett invånarmöte.

– Om någon mot förmodan kör 40, enligt begränsningarna, orsakar det mycket farliga omkörningar. Andra bilister hålls inte efter en om man kör 40 där, säger Johan Nyholm.

Han har i stället andra förslag på hur trafiksäkerheten skulle kunna förbättras på Emsalövägen.

– Man borde sköta vägrenen bättre, där finns ofta högt gräs och sly. Att sänka på hastigheterna är att sätta fokus på helt fel saker. Hjortstammen är också alldeles för stor här.

Invånarkväll på kommande

Johan Nyholm har redan varit i kontakt med andra öbor om att inte svälja förändringen utan motstånd.

– Det finns helt klart mycket starka känslor kring det här. Vi samlar krafter och så får vi se vad vi gör.

Ett invånarmöte ska det åtminstone bli.

– Vi ska fundera på vad vi kan göra tillsammans. Det här kan inte vara den slutliga lösningen. 40-begränsningarna måste vi få bort. Vid Bengtsby må det vara men inte på de andra ställena.

Skiss över Emsalö.
Bildtext Förslaget på hastigheter som byarådet gav NTM-centralen i juni.

Byarådet på Emsalö har med hjälp av en enkät undersökt hur invånarna ser på trafiksituationen. Enkäten presenterades på ett invånarmöte som hölls på Midgård i mitten av juni. 

Den upplevda trafiksäkerhetskänslan hade enligt den blivit mycket sämre.

– Över 80 procent upplever att trafiksäkerheten har blivit direkt riskabel under det senaste året, säger Lars Wikholm.

Av byns cirka 300 hushåll svarade drygt 100 på trafikenkäten. Av dem anser 78 procent att hastighetsbegränsningen skulle kunna ändras på vissa vägavsnitt längs med Emsalövägen för att förbättra på trafiksäkerheten.

Två minuter längre körtid

– Det är tråkigt om vi börjar ha två olika läger här på ön. Det är synd om frågan polariserar. Antagligen handlar det om att det tar lite längre tid att komma in till stan, säger Lars Wikholm.

Själv uppskattar Wikholm att de nya lägre hastighetsbegränsningarna innebär cirka två minuter längre körtid från den södra delen av Emsalö.

Hård polemik på Emsalö om nya hastighetsbegränsningar
Hård polemik på Emsalö om nya hastighetsbegränsningar - Spela upp på Arenan