Norris tappade första triumfen när regnet drog in över Sotji – rätt strategiskt beslut gav Hamilton karriärens 100:e seger
Sju varv före mål började regnet falla över banan i Sotji och då avgjordes även segerkampen. Lando Norris stannade ute med torrdäck medan Lewis Hamilton bytte till intermediatedäck. Norris halkade då runt på banan medan Hamilton tog sin första seger sedan slutet av juli.
Banan i OS-parken i Sotji har passat Mercedes som handen i handsken sedan man började tävla där 2014. Mercedes hade vunnit samtliga sju tävlingar och nu förlängde man den sviten efter en otroligt dramatisk avslutning.
Förarna hade förvarnats om regn under slutet av tävlingen och så blev det. Sju varv före mål kom regnet och kastade om i resultatlistan.
Lando Norris, som ledde tävlingen, försökte in i det sista undvika ett däckbyte och det straffade sig. Tvåan Hamilton och en stor del av fältet bytte till intermediatedäck – vilket var helt rätt val.
För Norris gled förstaplatsen under händerna då han halkade runt på banan utan något grepp alls, och Hamilton körde hem sin 100:e seger.
– Det har tagit en lång tid att nå 100 och jag var inte säker på att det skulle ske. Lando gjorde ett fantastiskt jobb och han hade riktigt bra fart. Stallet fattade rätt beslut på slutet och jag är tacksam för allt, säger Hamilton efter loppet.
Regnet gjorde också att Max Verstappen slutade tvåa och fick 18 VM-poäng. Verstappen var nere på sjunde plats när regnet kom och såg ut att tappa mycket till Hamilton i kampen om VM-titeln.
– Det var väldigt halt på banan och vi fattade beslutet vid rätt tillfälle. Skulle vi ha bytt ett varv tidigare skulle vi kanske ha förstört däcken i sista sektorn. Från sist till tvåa är verkligen bra, säger Verstappen.
Taktiska draget fungerade inte
Verstappen hade inlett starkt från sista startposition och halvvägs in i tävlingen låg han i samma klunga som Hamilton. Efter däckbytet tappade han dock mot britten som körde som en furie samtidigt som Verstappen fastnade bakom några långsamma förare.
– Det var svårt att köra om och fastnade man bakom någon så tog däcken stryk. Regnet gjorde att vi kunde göra det sista hoppet uppåt, säger Verstappen.
Mercedes hade taktikerat inför tävlingen och bytt motor i Valtteri Bottas bli, och med det skulle han försöka hålla Verstappen bakom sig. Det draget fungerade inte.
Verstappen var snabbt uppe i bakvingen på Bottas och låg inte speciellt länge bakom finländaren. På det sjunde varvet passerade han Bottas.
Finländarna klättrade då regnet kom
Bottas gjorde länge en riktigt tam tävling och låg utanför poängplatserna. Men när regnet drog in fick han en andra chans och klättrade till femma.
– Det blev några poäng till slut. Jag ville komma in och byta däck ett varv tidigare men stallet var inte redo då. Det blev en svårare tävling än jag trodde, alltid då jag försökte följa en annan bil i kurvorna understyrde min, säger Bottas i CMores sändning.
Kimi Räikkönen drog också nytta av regnet och fick en fin comeback. Veteranen körde i mål som åtta – hans bästa placering den här säsongen.
– Bilen är ofta inte den bästa i blött väder men nu gick vi in i depå vid rätt tidpunkt. Jag hade ganska bra fart på slutet och kunde passera några bilar.
– Tidigare i loppet var det svårt att passera. Någon gång kom jag upp jämsides med andra men inte mer, säger Räikkönen.
Resultat, Rysslands GP:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull +53,271
3. Carlos Sainz, Ferrari +1.02,475
4. Daniel Ricciardo, McLaren +1.05,607
5. Valtteri Bottas, Mercedes +1.07,533
6. Fernando Alonso, Alpine +1.21,321
7. Lando Norris, McLaren +1.27,224
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +1.28,955
9. Sergio Perez, Red Bull +1.30,076
10. George Russell, Williams +1.40,551
11. Lance Stroll, Aston Martin
12. Sebastian Vettel, Aston Martin
13. Pierre Gasly, Alpha Tauri
14. Esteban Ocon, Alpine
15. Charles Leclerc, Ferrari
16. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
17. Yuki Tsunoda, Alpha Tauri
18. Nikita Mazepin, Haas
19. Nicholas Latifi, Williams
Mick Schumacher avbröt