Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Djupfarleden i Karleby i flitig användning – på ett år har 50 fartyg behövt 14 meters djup

Uppdaterad 28.09.2021 18:44.
Hamnen i Karleby.
Bildtext Muddringsarbetet tog tre år och kring 40 bomber och ammunition som dumpats i vattnet utanför Karleby hittades.

Den farled in till Karleby som blev klar för ett år sedan möjliggjorde att Southern Harmony kom till Karleby i våras, det största fartyg som någonsin tagit i land i Finland sett till mängden last. Southern Harmony tog gödsel från Yara från Karleby hamn, totalt 182 200 ton.

Cirka 50 fartyg som behöver 14 meters djup har hittills kommit till Karleby och ytterligare 20 sådana fartyg väntas anlända innan nyår.

– Det är en enorm mängd, mer än vi väntade oss då farleden stod klar, säger vd Torbjörn Witting till Yle Kokkola.

Fördjupningen av farleden till Karleby kostade totalt 63 miljoner euro, Karleby hamns andel var 28 miljoner. Projektet är ett av Trafikledsverkets största någonsin.

Farleden invigdes i dag (tisdag), ett år senare än tänkt på grund av coronapandemin. Coronaviruset har ändå inte påverkat mängderna frakt över Karleby hamn.

– Hittills i år handlar det om 4,3 miljoner ton last. Det är ungefär samma som i fjol.

Karleby hamn är Finlands tredje största och totalt transporteras 7-10 miljoner ton via hamnen årligen.

Bomber i vattnet gjorde jobbet utmanande

I och med nya farleden kan de största fartygen lasta uppemot 25 procent mer än tidigare.

Bomber och ammunition som en gång i tiden dumpats i vattnet vid farleden utgjorde en speciell utmaning i muddringsarbetet.

Före muddringen inleddes fann Försvarsmaktens röjningsdykare 31 bomber i området. Under byggnadsarbetet var man tvungen att nio gånger avbryta jobbet på grund av bombfynd.

Artikeln är en bearbetad version av Iina Kluukeris artikel för Yle Kokkola,