Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

"Behovet är enormt, och det kommer inte att minska i framtiden" – Pargas stad står utan kommunikationschef efter avslutad rekryteringsprocess

Uppdaterad 29.09.2021 08:18.
Pargas stadshus

God kommunikation och dialog mellan kommuner och dess invånare har aldrig varit viktigare. Trots de stora förändringar som står inför dörren har man i Pargas valt att inte anställa en ny kommunikationschef.

Rekryteringsprocessen, som har pågått sedan sommaren, avslutades i måndags av stadsstyrelsen. Staden står nu utan kommunikatör i en tid då vårdreformen och välfärdsområdesvalet stundar.

– Det blev tydligt under mötet i måndags att detta var vad styrelsen ville, och därför lade jag fram förslaget. Kommunikationsbehovet inom Pargas stad är ändå fortsättningsvis enormt, och det kommer inte att minska i framtiden, säger stadsdirektör Patrik Nygrén.

Patrik Nygrén.
Bildtext Det hör inte till vanligheterna att avsluta en rekryteringsprocess på det här viset påpekar Patrik Nygrén.

Enligt Nygrén kan det bli aktuellt att använda sig av köptjänster för att täcka kommunikationsbehovet, men dessa skulle i sådana fall endast användas som komplement.

– Vi har inte hunnit diskutera olika alternativ så noga ännu, men det är klart att det inte går att helt och hållet ersätta en kommunikationschef med köptjänster. Det kan däremot handla om att ersätta olika delar.

Hur mycket har rekryteringsprocessen kostat?

– Tid är såklart pengar, men på det hela taget har det ändå gjorts sparsamt. Det rör sig om ungefär en veckas arbete för de inblandade.

"Vi hade tre jättekompetenta sökande"

Stadsstyrelsens ordförande Gilla Granberg håller med om att god kommunikation kommer att vara viktigt nu när Pargas stad ska ta sig an bland annat vårdreformen.

Vi behöver göra en kartläggning över vilka kompetenser vi redan har bland våra medarbetare, och vad som behöver hämtas in. På slutrakan i rekryteringen hade vi tre jättekompetenta sökande, men de hade alla tre väldigt olika profiler och vi kunde inte enas om vilka kompetenser som behövdes i det här skedet.

― Gilla Granberg

"Alla vet att det finns ett stort behov"

Näringslivschef Tomas Eklund kommer nu att leta med ljus och lykta efter kompetens både inom Pargas stad och från utomstående aktörer för att hitta en lösning på stadens kommunikationsproblem.

Också han håller med om att behovet av att hitta någon som kan sköta kommunikationsuppgifterna är stort.

– Jag hoppas att vi kommer att kunna anställa någon tillfälligt som kan hjälpa oss med olika projekt. Nu måste vi kartlägga vilka kunskaper som behövs och vad personen skulle kunna hjälpa oss med, säger Eklund.

tomas eklund
Bildtext Tomas Eklund ska se över hur kommunikationen bäst kan skötas under den kommande tiden.

Hur kommer det sig att staden har försatt sig i en sådan här situation?

– Jag förstår inte riktigt varför styrelsen kom fram till det här beslutet. Alla vet att det finns ett stort behov, till exempel gällande vårdreformen. Där är det viktigt med god kommunikation både internt och utåt. Sedan har vi frågor som det stora skolbygget, stadens nya strategi och såklart också det dagliga arbetet med hemsidan och sociala medier. I höst skulle också en stor kundundersökning ha genomförts om hur Pargasborna uppfattar betjäningen i stadshuset och områdeskontoren, men den uteblir nu på grund av det här.