Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Nytt bedrägeri på nätloppisar – expert: "Säkert att bedragarna kommer att tömma kortet på alla pengar"

Uppdaterad 30.09.2021 11:39.
Kuvankaappauksia verkkohuijarilta
Bildtext Skärmdump på bedragarnas försök att få tag på kreditkortsuppgifter.

Ett nytt bedrägeri blir allt vanligare på nätets försäljningssidor. Målet är att få tag på kreditkortsuppgifter. Försäljare som inkluderat sitt telefonnummer i en försäljningsannons blir kontaktade och uppmanade att skicka produkten på posten.

Trafik- och kommunikationsverket Traficom fick de första anmälningarna om bedrägeriet i början av år 2021. Efter det har antalet anmälningar ökat och för tillfället får Traficom in anmälningar varje vecka.

Yle Uutiset tog reda på hur bedragarna gör för att få tag på kredituppgifterna.

"Jag vill köpa av dig, men jag bor i en annan stad"

För att utreda hur det hela fungerar publicerade journalisterna flera säljannonser på försäljningssidor på nätet. De inkluderade telefonnummer.

Efter det blev de kontaktade av bedragarna. Meddelandet är skrivet på finska, men språket tyder på att skribenten antingen inte har finska som modersmål eller har använt sig av maskinell översättning, som till exempel Google Translate.

Bildtext Bedragarna skickar ett meddelande åt försäljaren. Enligt Traficoms expert är det frågan om ett automatiskt meddelande som skickas till alla nummer bedragarna hittar.

Bedragarna berättar att de vill köpa produkten, men att de bor i en annan stad. Därefter föreslår de att paketet ska skickas per post. Försäljaren behöver endast klicka på länken och bekräfta paketförsändelsen.

Länken leder till en sida som är väldigt lik Postens hemsida. För att bekräfta paketförsändelsen ska försäljaren mata in sina kreditkortsuppgifter. Dessutom ber hemsidan att försäljaren ska uppge kortets saldo.

Enligt säkerhetsexperten Ville Kontinen från Traficom är det så gott som säkert att bedragarna kommer att tömma kortet på alla pengar om de får tag på uppgifterna.

– Det är okej att göra affärer via Whatsapp och ibland kan den du gör affärer med använda dålig finska. Men om man får länkar till webbplatser där man borde bekräfta frakt- eller kurirleveranser så borde varningsklockorna ringa.

Bildtext Anneli Koskinen från Kittilä vill köpa produkten du säljer. Men i verkligheten finns det ingen sådan person.

Dåligt språk och fel URL är röda flaggor – spåren leder till Ryssland?

För att lura försäljarna har bedragarna sett till att den falska hemsidan är så lik Postens webbplats som möjligt. Därför kan det vara svårt att märka att det handlar om ett bedrägeri. Men det finns tydliga varningstecken.

Den som är uppmärksam kan märka at URL-adressen inte stämmer. Det är alltså frågan om hemsidans adress som oftast hittas i webbläsarens övre balk.

Ett annat varningstecken är språket. Formuleringarna på hemsidan är klumpiga och en del av texterna är på svenska, trots att allt annat är på finska.

Traficom har fått in anmälningar om att liknande bedrägerier sker på flera olika försäljningsplatser. Till exempel Oikotie, huuto.net och Facebook Marketplace. Försäljaren kontaktas antingen på Whatsapp eller med sms.

Bedragaren som svarar på Yle Uutisets annons uppger att hon heter Anneli Koskinen och att hon bor i Kittilä. Men uppgifterna stämmer inte. "Annelis" adress tillhör ett hotell i Kittilä och profilbilden är stulen från en rysk arbetsplatsannons, visar Yles utredning.

Hemsidan som bedragarna använder är också registrerad i Ryssland.

Artikeln är en bearbetning av Yle Uutisets artikel Uusi huijaus kiusaa nettikirppisten käyttäjiä – "Kortti niistetään niin tyhjäksi kuin pystytään", varoittaa asiantuntija. Artikeln är översatt och bearbetad av Axel Ridberg.