Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Kan man bli riktigt svensk med 30 miljoner? Det frågar filmregissören Manuel Concha i nya svenska komedin Suedi

En man och en kvinna ligger på en säng med en massa sedelbuntar.
Bildtext Kardo Razzazi och Agnes Lindström Bolmgren spelar huvudrollerna i filmen.

Hur blir man en riktig svensk? När Mahmod snubblar över 30 miljoner kronor och kan köpa sig en ny identitet tror han att han har funnit svaret. Den nya filmen Suedi blandar absurd komik med vass kritik av den stängda svenskheten.

När Mahmod (Kardo Razzazi) och hans kompisar hittar en stor summa pengar under träningsrundan bestämmer han sig för att lägga sin andel på att övertyga andra om att han verkligen är svensk.

Komedin Suedi använder humor för att undersöka tillvaron för andra generationens invandrare i Sverige.

Mahmod byter namn till Sebastian och skaffar blå linser. Han går till en talpedagog för att bli av med förortsdialekten och hyr ett radhus i ett område där grannarna heter Andersson och Svensson. Allt för att slippa känna sig som en andra klassens medborgare i sitt eget land.

Men mitt i bröllopsplaneringen med sin intet ont anande fästmö Isabelle (Agnes Lindström Bolmgren) ger nyheterna honom en chock. Om två veckor blir alla hans sedlar ogiltiga. Mahmod måste snabbt hitta på hur han ska tvätta pengarna för att kunna upprätthålla sin svenska fasad.

Skådespelarna Kardo Razzazi och Agnes Lindström Bolmgren får instruktioner av regissören Manuel Concha.
Bildtext Kardo Razzazi och Agnes Lindström Bolmgren tillsammans med regissören Manuel Concha.

Från Lindängen till Östermalm

Suedi är skriven och regisserad av Manuel Concha, som är född i Sverige med chilenska föräldrar.

Filmen är producerad av hans fru, Claudia Galli Concha, som är uppvuxen i en niorumsvilla i en av Stockholms mest kända gräddhyllor.

Kulturkrocken i deras relation har varit en stor inspirationskälla i arbetet med Suedi.

– Jag flyttade till Stockholm, träffade en tjej som var från Solsidan och en helt ny värld öppnades. Det blev väldigt tydligt att jag var annorlunda. Jag har alltid känt mig annorlunda, men då blev det tydligare, säger Manuel Concha.

Vi träffas i morgonstöket på en uteservering i Stockholms tjusigaste kvarter, ett stenkast från Karlaplan på Östermalm. Manuel Concha är väl medveten om kontrasten mellan hans egen uppväxtmiljö, höghusområdet Lindängen i Malmö, och överklassens Östermalm.

När filmens Mahmod blir Sebastian så slipper han de förutfattade meningar som många med invandrarbakgrund ständigt måste förhålla sig till, förklarar Manuel Concha.

– Jag känner det än i dag, när jag går in i en affär, att det tittas på ett annorlunda sätt. Det är en känsla man inte kan förklara, du kan inte ta på det. Än i dag, om jag ser en löpsedel om ett brott, så är det någonting i mig som säger ”snälla, hoppas det inte är någon med invandrarbakgrund”. Jag ska inte behöva känna så, jag ska inte behöva ta det ansvaret. För jag är inte kriminell, säger han.

På bilden syns skådespelaren Kardo Razzazi iklädd en svart kavaj och vit skjorta.
Bildtext Huvudkaraktären Mahmod (Kardo Razzazi) börjar använda blåa linser och byter sitt namn till Sebastian för att uppfattas som svensk.

Bättre att sälja som ”Mattias”

Mahmod skyr inga medel när han skapar sin nya identitet. Inför bröllopet anlitar han en grupp statister som ska spela hans vänner och familjemedlemmar.

Men Abdullah (som spelas av afrosvenske skådespelaren Yankho Kamwendo) får inte jobbet, eftersom ”i en svensk produktion finns det bara plats för en invandrare”.

Trots att Suedi är en skruvad historia så finns det många korn av sanning i berättelsen om förortskillen som förvandlar sig för att bli insläppt i värmen. Det är till exempel mer regel än undantag att telefonförsäljare med invandrarbakgrund använder svenskklingade namn i jobbet.

En scen i filmen är inspelad på ett riktigt telefonförsäljarkontor, och Manuel Concha berättar om hur han ringde upp företaget och pratade med en försäljare som kallade sig ”Mattias”.

– Han skrattade jättemycket när han hörde premissen för filmen. Sen frågade jag, helt ärligt, vad han hette egentligen? Maciek, sa han. Han var född och uppvuxen i Stockholm, men hans föräldrar var från Polen. När vi filmade där hörde vi hur flera av dem bytte namn.

– Det är en sorglig detalj, att om jag ska sälja en sak till dig och heter Mohammed, så har det mindre trovärdighet än om jag ringer och säger att jag heter Peter.

En ljushårig kvinna i en puffig violett klänning.
Bildtext Suzanne Reuter spelar en benhård överklassmamma i Suedi.

”Förlåt, vi har åkt kommunalt”

Suedi är Manuel Conchas tredje långfilm. Han har även gjort en rad komediserier och jobbat med många av Sveriges bästa komiker. Vissa av dem, som Anders Jansson och Claes Månsson, gör små roller i Suedi. För första gången har han också fått arbeta med den svenska humorns grande dame Suzanne Reuter.

I rollen som Isabelles överklassmamma har hon filmens rappaste replik: ”Förlåt om vi luktar sosse, vi har åkt kommunalt”.

– Hon spelar manuset exakt som det är skrivet men hon lyfter det till någonting ... hon är Sveriges Meryl Streep för mig, säger Concha.

Manuel Cocha själv har slutat att ha på sig finskjorta och mönstrade strumpor för att passa in på Östermalm. Istället har han upptäckt att det finns samhörighet i utanförskapet.

– Du vet allt man kallar förortsslang, det är någon form av gemenskap för vi blir sedda som likadana. Här på Östermalm är det inte många med invandrarbakgrund, och jag har blivit vän med mannen som har pizzerian här. Vi säger hej, mina döttrar kallar honom för ”min kompis”. Jag vet inte ens vad han heter, men jag kallar honom för farbror.

Filmen ”Suedi” får premiär i dag på streamingtjänsten Viaplay.