Hoppa till huvudinnehåll

En jakt på tusendelar

I fjol blev Ida Zetterström alla tiders snabbaste kvinna på motorcykel. Ett rekord som krävde åtskilliga antal timmar hemma i garaget.

Allt sedan liten har hon tyckt om allting som går fort. Små moppar och bilar hon fick köra som några år gammal drog henne med i adrenalinets och fartens värld. När hon som åttaåring fick börja tävla var valet självklart.

Först handlade det om dragracing med bilar innan hon fastnade för motorcykel och klassen Super Street Bike. Egentligen hade hon aldrig varit intresserad av motorcyklar – hon har inte ens motorcykelkörkort! Det var utmaningen att lära sig köra motorcykel som lockade.

Se Ida Zetterström i Sportlivs minidokumentär!

Cykeln baserar sig på en Suzuki Hayabusa 1300. Normalt har motorcykeln knappa 200 hästkrafter men tack vare motormodifieringar och en stor turbo får man ut 700 hk. Det ger en acceleration från 0–350 km/h på 400 meter eller 7 sekunder.

En original Hayabusa går ju också 300 km/h men för att nå den hastigheten behöver man flera kilometer. Vi gör det på 400 meter.

― Ida Zetterström

I fjol blev Ida Zetterström världens snabbaste kvinna på motorcykel då hon mätte en topphastighet på 346,9 km/h på 400 meter. Det var då även den näst högsta hastigheten som mätts i Europa. Tiden i rekordloppet var 6,88 sekunder.

Problemet för Zetterström är att det på Åland inte finns någon bana att träna på. Banorna man kör på är specialpreparerade för att det överhuvudtaget ska gå att köra. På vanlig asfalt skulle hjulet bara spinna. Dessutom krävs förutom den 400 meter långa tävlingsrakan en bromssträcka på 800 meter.

Tävlingarna avgörs hemma i garaget. Det är där man lägger grunden för framgången.

― Ida Zetterström

I garaget jobbar Ida och hennes team samtidigt på fyra olika motorer. Alla har lite annorlunda inställningar för att vara anpassade till olika förhållanden och banor. Med ett välgjort jobb i garaget är jobbet på banan lättare. För gränsen mellan succé och fiasko kan vara hårfin.

I dragracing avgör tusendelar. Grenen tillåter inga misstag. I andra motorsportsgrenar kan du ta in förlorad tid i följande kurva eller raka. I dragracing är prestationen bara cirka sju sekunder lång och möjligheten att parera misstag noll.

Ett misstag och du är ute. I dragracing får du ingen andra chans.

― Ida Zetterström

Ida Zetterström var länge så gott som ensam kvinna i en mansdominerad sport. Till en början stötte hon på en del fördomar som att motorcykelklasserna inte lämpar sig för kvinnor. Men efter att hon visat att hon visst kan, så har inställningen förändrats.

Nu när jag är ett hot så har många ändrat sin åsikt. Tidigare tyckte många det var kul att jag var med, men nu ser de mig som en tuff konkurrent.

― Ida Zetterström

Den stora drömmen har varit att någon gång få köra dragracing i Top Fuel-klassen. Den här hösten har också den drömmen gått i uppfyllelse då hon fått licens till den tuffaste klassen för nästa säsong. Därmed väntar härnäst en satsning på Europaserien i Top Fuel.

Jag lever min dröm för tillfället. Dragracing är min passion och jag brinner verkligen för det här.

― Ida Zetterström

Video: Jouni Soikkeli & Alandia Motorsport

Foto & Layout: Magnus Eklöv

Redaktör: Magnus Eklöv

Se Sportlivs minidokumentär om Ida Zetterström här.