Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Kasköolyckan: Bussens färdskrivare kan hjälpa polisens utredning

Uppdaterad 06.10.2021 16:49.
Krock mellan ett tåg och en buss i Kaskö den 5 oktober 2021.
Bildtext Olyckan berörde många Kasköbor och många invånare sökte sig till hälsocentralens krishjälp under tisdagen.

Polisens utredare har haft fullt upp med att jobba på gårdagens olycksplats. Hittills har inga förhör hållits.

Olyckan mellan ett tåg och en skolbuss i Kaskö på tisdagen kommer att ta sin tid att reda ut. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån STT vårdas två barn fortfarande på sjukhus.

Busschauffören har inte hörts ännu.

– Oberoende av vilken sorts olycka det är brukar vi inte hinna kalla folk till förhör första dagen, säger informationschef Mikael Appel på Österbottens polisinrättning.

Olyckan utreds som grovt äventyrande av trafiksäkerheten och polisen uppgav i går att bussen aldrig stannade för stoppmärket intill järnvägen.

Där kan bussens färdskrivare vara till hjälp.

– Alla bussar har digitala färdskrivare, äldre har färdkort i pappersformat. Där ser man exakt vilka hastigheter bussen haft. Det brukar inte lämna så mycket oklart, säger Appel.

Olyckan skedde på tisdag morgon när en skolbuss och ett lok krockade vid en obevakad korsning i Kaskö centrum. Åtta personer, sju barn och busschauffören, fördes till vård efter olyckan.

Vid plankorsningen har det skett flera andra olyckor och både bussbolaget och Kaskö stad vill nu se att korsningen åtgärdas.

Olycks­ut­red­nings­cen­tra­len utreder

Olycks­ut­red­nings­cen­tra­len har inlett sin undersökning av järvägsolyckan.

- Läget var mycket allvarligt. Det var nära att det skulle ha blivit en riktigt stor olycka, säger Olycks­ut­red­nings­cen­tra­lens direktör Veli-Pekka Nurmi.

Enligt Nurmi är plankorsningsolyckor alltid allvarliga, i synnerhet när det är en buss och ett tåg inblandade.

- Vi har några förhör på kommande och så ska vi naturligtvis kolla alla inspelningar.

Representanter från Olycks­ut­red­nings­cen­tra­len har talat med chaufförerna, men inga officiella förhör har hållits.

Redan nu vet man att tåget rörde sig med en hastighet på 57 kilometer i timmen.

- Tåget hann bromsa lite före olyckan, men ändå var hastigheten ganska hög. En banlastbil är ganska tung.

Nurmi räknar med att utredningen kommer att ta mellan sex och nio månader.

Uppdaterad 16:48 med kommentarer av Veli-Pekka Nurmi.