Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Bottas gjorde inte ett misstag i hala förhållanden – Yle Sportens F1-expert efter finländska uppvisningen: ”Ett ton med sten föll från hans axlar”

Valtteri Bottas firar seger med champagne.
Bildtext Med sex lopp kvar av säsongen öppnade Valtteri Bottas sitt segerkonto.

Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens titulerar förhållandena i Turkiet som att köra på blank is. Valtteri Bottas bemästrade det utmärkt. ”Han visade vad han kan när han inte behöver vänta på en stallorder”, säger experten.

2021 blir inte ett segerfritt formel 1-år för Finland. Valtteri Bottas fick till en riktig fullträff i Istanbul – en seger som verkligen smakade sött.

Bottas titulerade loppet som ett av karriärens allra bästa. Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens skriver under på det och kallar Bottas uppvisning mästerlig.

– Många andra förare gjorde misstag, Valtteri stod inte för ett enda. Det var en riktig jackpott.

Framför allt fick Bottas köra utan att ha stallorder hängande som en kvarnsten runt nacken.

– Han visade verkligen vad han kan när han inte behöver vänta på vad stallet säger.

– Säsongen har gått upp och ner och det här ger självförtroende. Man hörde det på hans röst – ett ton med sten föll från hans axlar.

"Blir vågspel med depåstopp"

Regn har ramat in flera av säsongens lopp och Turkiets GP var inget undantag. Det var mitt emellan-väder – det öste inte ner regn men blev inte torrt heller.

– Det där är som att köra på blank is, säger af Petersens.

Valtteri Bottas firar seger i formel 1.
Bildtext Valtteri Bottas fick kliva upp som segrare efter över ett års väntan.

Hela vägen fram till starten fördes diskussioner om däckval och det fortsatte under loppet. Sebastian Vettel testade att kasta på torrdäck, men det visade sig vara ett riktigt dumt beslut.

– Skynda långsamt är en bra devis i de här förhållandena. Det går inte att bara trampa pedalen i botten.

Enligt af Petersens krävs det ett extra väloljat samarbete mellan föraren i bilen och tävlingsingenjören vid kommandobryggan för att orientera sig rätt.

– Det blir ett vågspel med depåstopp och däckval. Det krävs perfekt samspel mellan förare, ingenjör och körskicklighet.

Hamilton var förbannad

Bottas träffade rätt med sina val. Hans stallkamrat Lewis Hamilton uttryckte däremot rejäl frustration under loppet.

Britten var sugen på att köra hela loppet utan depåstopp, men till slut kallade depån in honom. Ett beslut som den regerande mästaren inte var nöjd med.

– Han skärpte tonläget på slutet och mitt intryck var att han var förbannad. Det skulle vara intressant att vara den berömda flugan på väggen när Mercedes diskuterar loppet, säger af Petersens.

Stallchefen Toto Wolff ställde sig på ingenjörernas sida och enligt Sky Sports befarade Mercedes att Hamilton inte skulle ta sig i mål. En stund efter målgången hade Hamilton åtminstone kylt ner sig en aning.

– Det finns definitivt en oro för hur länge däcken håller. När man är efterklok kan man säga att jag endera borde ha stannat kvar på banan eller bytt däck mycket tidigare, säger Hamilton.

Verstappen ny VM-ledare

Hamilton flyttades ner tio placeringar efter lördagens kval. Mercedes bytte ut delar av hans motor och straffades.

För två veckor sen gjorde Red Bull en större manöver i Max Verstappens bil. Trots det slutade nederländaren tvåa i Sotji. Nu lyckades Hamilton bara bli femma.

– Mercedes hade nog räknat med att han skulle bli minst trea. Det gick snett för dem och nu tappade han dessutom VM-ledningen.

I den tajta titelstriden tog Verstappen över förstaplatsen. Nederländaren leder med sex poäng då F1-cirkusen ska korsa Atlanten. Om två veckor fortsätter säsongen i Austin med USA:s GP.