Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Fennia samarbetsförhandlar – 137 jobb kan försvinna

Försäkringsbolaget Fennias neonskylt
Bildtext Försäkringsbolaget Fennia ska bland annat göra omorganiseringar i fråga om kundservice.

Försäkringsbolaget Fennia inleder samarbetsförhandlingar som involverar drygt 530 anställda. Totalt 137 jobb är hotade.

De anställda som berörs av förhandlingarna jobbar på olika skadeförsäkringsavdelningar. Målet med samarbetsförhandlingarna är enligt bolaget att effektivera verksamheten.

Omorganiseringar görs för att förbättra kundupplevelsen och lönsamheten. Fennia planerar bland annat omorganiseringar för kundservicen. Antalet fysiska kundbesök har minskat betydligt under de senaste åren då allt fler väljer att sköta sina försäkringsärenden på nätet.

“Vi befinner oss på en intressant men samtidigt utmanande förändringsresa. Våra kunder förväntar sig allt fler digitala försäkringstjänster i realtid och att tillgodose dessa önskemål är en del av framtidens Fennia. Vi utvecklar nya tjänster och genomför några av de största investeringarna i bolagets historia. Samtidigt måste vi värna om bolagets lönsamhet”, säger Antti Huhtala, operativ chef för skadeförsäkringsverksamheten, i ett pressmeddelande.

Huhtala konstaterar att personlig betjänig i högklass fortfarande är viktigt för dem, men att betjäningen i framtiden alltmer kommer erbjudas via digitala kanaler.

"Satsningar på dessa kanaler och ett helt nytt försäkringssystem ingår i det fleråriga förändringsprogrammet. Samtidigt kan vi förbättra kundupplevelsen genom att omstrukturera kundtjänstens verksamhet och koncentrera vår personal på de kanaler där våra kunder finns", säger han.

Enligt Fennia kommer förhandlingarna leda till personalminskningar eller väsentliga anställningsförändringar som högst omfattar 137 personer. Eventuella personalminskningar begränsas genom omplacering till nya uppgifter och roller.