Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Hamiltons envishet kunde ha lett till katastrof – britten förklarar sig efter orden i radion: "Jag ville ta en risk"

Uppdaterad 11.10.2021 18:13.
Lewis Hamilton traskar bakom Valtteri Bottas.
Bildtext Lewis Hamilton hamnade i stallkamraten Valtteri Bottas skugga i Istanbul.

Det var en ytterst motvillig Lewis Hamilton som gjorde ett sent depåstopp i gårdagens race i Turkiet. Dagen efter loppet intygar stallet att beslutet var rätt.

Turkiets GP bjöd på sällsynta scener då Alpines Esteban Ocon körde igenom hela loppet utan att besöka depån. Den senaste som lyckades med det var Mika Salo i Monaco år 1997.

Den exceptionella taktiken resulterade i en tionde plats för fransmannen. Bilens däck var rejält slitna och Ocon spekulerade efteråt att punktering kunde ha varit möjlig om loppet bara varit ett varv längre.

En annan som funderade på samma strategi var Mercedes Lewis Hamilton, som desperat försökte ta sig framåt i fältet. Britten avancerade då de andra gjorde sina stopp, och när stallet ville ha in honom insisterade Hamilton på att ännu avvakta.

Till slut fick Mercedesföraren ge sig och efter det sena däckbytet föll han från tredje plats till femte.

– Varför gav vi bort den där placeringen? Jag borde inte ha kommit, gnällde den sjufaldige världsmästaren i teamradion.

Stora risker

När hans ingenjör motiverade beslutet i radion väste Hamilton på klassiskt Kimi-manér att han skulle lämnas ifred. Dagen efter loppet förklarade sig britten på Instagram.

– Det är inte korrekt att påstå att jag var rasande mot stallet.

– I går tog vi en stor risk då vi stannade kvar på banan, då vi hoppades att den skulle torka. Den torkade inte. Jag ville ta en risk och trycka på ända till slutet. Det var mitt val och det fungerade inte. Till slut gjorde vi ett depåstopp och det var det tryggaste, skrev 36-åringen i sin story.

Lewis Hamilton besöker depån.
Bildtext Det blev till slut ett sent däckbyte för Hamilton.

Från stallets sida håller man fast vid att man gjorde rätt.

– Om man kollar på Esteban, så blev han passerad av Lance Stroll med fem eller sex varv kvar – och var till slut i mål 17 sekunder efter honom. Det visar hur snabbt man kan tappa farten, motiverar tävlingsingenjören Andrew Shovlin för Autosport.

– Vi ska ännu gå igenom loppet ytterligare, men vi är ganska säkra på att vi skulle ha tappat åtminstone de två platser som stoppet kostade, om inte ännu mer.

Däcktillverkaren Pirellis F1-chef Mario Isola tvivlade på att Hamiltons däck skulle ha räckt hela vägen.

– Däcken var fullständigt slutkörda i största delen av bilarna som gjorde sena stopp. Jag uppmanade våra ingenjörer att varna stallen, det var väldigt riskfyllt att försöka köra hela loppet till slut utan byte.