Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Polisen: Tåget i Kasköolyckan färdades i 35 kilometer i timmen

Uppdaterad 15.10.2021 06:59.
Koululaisia kuljettanut linja-auto johon on törmännyt ratakuorma-auto.
Bildtext Olyckan inträffade på morgonen den 5 oktober.

Polisen har utrett hastigheterna under förra veckans olycka i Kaskö där en buss med skolelever krockade med ett rälsfordon. Rälsfordonet färdades i 35 kilometer i timmen, vilket enligt polisen är enligt begränsningen. Busschauffören är den enda brottsmisstänkta i fallet.

Skolbussens hastighet var i kollisionsögonblicket 18 kilometer i timmen och banarbetsmaskinens/rälsfordonets hastighet var precis innan kollisionen 35 kilometer i timmen.

Banarbetsmaskinen hade redan cirka 800 meter före plankorsningen hållit samma hastighet. Det meddelar polisen och mer specifikt förundersökningsledare John Forslund.

Är 35 kilometer i timmen enligt hastighetsbegränsningen?

- Ja. Det är nog enligt begränsningarna. Just vid järnvägsövergången är det 35 som är tillåtet, säger Forslund.

Samma dag som olyckan meddelade polisen att rälsfordonets förare hunnit bromsa lite före kollisionen och varna med ljudsignal.

Är det så eller har man kört i 35 ända fram till kollisionen?

- Det är svårt att bedöma exakt vad hastigheten var i kollisionsögonblicket. Men den högsta hastigheten som fordonet hållit är 35, så det kan vara något lägre än det, säger Forslund.

Närmare undersökningar satte hastigheten till 35 km/h

Det har talats om betydligt högre hastigheter, tidigare sa man på Olycksutredningscentralen att tåget färdades i 57 kilometer i timmen.

- Jag har läst lite om fallet i media och det har varit prat om 57, jag vet inte riktigt varifrån det har kommit. Därför går vi nu ut med det här. Så att det inte blir missförstånd, säger Forslund.

På torsdag eftermiddag (14.10) meddelar Olycksutredningscentralen att utskrifterna från de så kallade färdregistreringsanordningarna och färdskrivaren har lästs av i myndighetssamarbete och resultatet är alltså precis det som polisen meddelar.

- I början av utredningen hade vi tillgång till så kallad öppen data som loken skickar och enligt den informationen var hastigheten 57. Men via mer djupgående undersökning tillsammans med polisen fick vi fram att hastigheten vid olyckstillfället var 35, säger kommunikationschef Tiina Bieber.

Olycksutredningscentralens utredning tar i genomsnitt 6–9 månader, eftersom centralen granskar de bakomliggande faktorerna till olyckan, såsom genomförda räddningsinsatser, organisationernas säkerhetshantering samt de befintliga författningarna, föreskrifterna och anvisningarna.

Grovt äventyrande av trafiksäkerheten

Busschauffören är den enda som är brottsmisstänkt i fallet. Hen misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten och två fall av vållande av personskada. Två av den anledningen att två personer fick lite mer allvarliga skador.

Vägtrafiken i korsningen har stoppskylt.

Artikeln uppdaterad 15.10 kl. 6.59 med Olycksutredningscentralens information om hastigheten.