Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Testpilot åtalas för att ha hemlighållit uppgifter om olycksbenägen flygplanstyp – kan dömas till hundra år i fängelse

Vita flygplan med röda detaljer står på rad på en enorm flygplats.
Bildtext Flygplan av modellen Boeing 737 Max står på rad på Istanbuls flygplats i mars 2020.

En tidigare testpilot för flygplanstillverkaren Boeing åtalas för att ha vilselett luftfartsmyndigheten i samband med certifieringen av tillverkarens ökända flygplanstyp Boeing 737 Max. 

Nästan 350 personer har dött i två flygolyckor som berodde på att det system som ska förebygga överstegring var bristfälligt.

Det amerikanska Justitieministeriet slår fast att testpiloten gett luftfartsmyndigheten felaktig, oklar och bristfällig information om en ny del av styrsystemet. Just den delen ska ligga bakom de två allvarliga olyckorna.

Två plan av typen 737 Max drabbades åren 2018 och 2019 av flygolyckor där nästan 350 personer miste livet.

Den åtalade piloten har verkat som den huvudsakliga kontaktpersonen mellan Boeing och den amerikanska luftfartsmyndigheten och informerat myndigheten om hur piloter ska utbildas i att flyga den olycksdrabbade flygplanstypen.

Enligt dokument från domstolen ska den åtalade år 2016 ha fått reda på att en märkbar ändring gjorts i det nya automatiserade systemet MCAS. Han tros ändå avsiktligt ha låtit bli att berätta om det här för myndigheten.

Eftersom luftfartsmyndigheten inte fick information om förändringen kunde myndigheten inte heller nämna det här under piloternas utbildning.

Enligt undersökningar ska felaktigheter i det nya systemet ha varit den största orsaken till att flygplanen störtade.

Piloten skröt med att kunna lura myndigheten

Testpiloten åtalas också för att ha vilselett Boeings kunder, eftersom han undanhållit livsviktig information från dem.

Enligt dokument från år 2020 ska han ha skrutit med att kunna lura sina kontakter på luftfartsmyndigheten för att få tillstånd till det nya systemet.

Modellen 737 Max fick ett officiellt certifikat i mars 2017. Efter de två förödande flygolyckorna försattes modellen i ett flygförbud på 18 månader.

Flygplanen fick återvända till skyarna i slutet av 2020, efter att man ändrat på det felaktiga systemet.

En jury i Texas fattade under torsdagen beslut om åtalen. Han åtalas för bedrägeri på sex punkter. Om han döms kan han få ett fängelsestraff på upp till hundra år.