Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Turbulensen vid Prakticum påverkar också studerandena – brist på resurser leder till "tre dagars skolveckor"

Sebastian Geust reparerar en bil.
Bildtext Det är inte bara personalens välmående som påverkas av Prakticums samarbetsförhandlingar på våren.

16 lärare har i höst slutat vid yrkesinstitutet Prakticum i Helsingfors och Borgå. Föråldrad eller söndrig utrustning och den stora arbetsbördan i samband med samarbetsförhandlingar nämns som några av de största orsakerna för att så många har lämnat sitt jobb. De här sakerna märks också väldigt konkret hos studerandena.

– På tekniksidan har egentligen alla lärare bytts ut, så nog är det ju lite konstigt. En kompis berättade att inte en enda av hans lärare var kvar då skolan började. Alla hade bytts ut, och det hade inte kommit någon info om det, säger Prakticums studerandekårs ordförande Lasse Hautala.

Det känns nog lite onödigt att vara i skolan, när man är där hälften av veckan.

― Lasse Hautala, ordförande i Prakticums studerandekår

Hautala, som själv studerar el- och automationsteknik, säger att det händer att utrustning som är gjord för engångsanvändning används många gånger. Han säger också att det i början av skolåret tog länge innan studerandena fick sina scheman.

– Nog har man ju märkt att ingen riktigt vet vad som händer, säger han.

Många av de lärare på Prakticum som Svenska Yle har pratat med säger att de är oroliga för att den minskade mängden undervisningstimmar kommer att leda till problem när de som utexamineras ska ut i arbetslivet. Hautala delar den här oron, och säger att han först nu (vecka 41) var en hela arbetsvecka i skolan. Annars har dagarna varierat mellan att vara två till fyra dagar långa.

– Det känns nog lite onödigt att vara i skolan, när man är där hälften av veckan. Vi kan ibland ha undervisning på måndag och tisdag, och sen ha ett fem dagar långt veckoslut.

Tre personer tittar in i kameran med löv i bakgrunden. I hörnet en stor skolbyggnad.

Massavhopp på Prakticum – lärare riktar hård kritik mot ledningen

“Eleverna undrar om det är dem det är fel på”.