Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Raseborg ångrar sig och återinför stadsbiljetten - pengar från indragna byabussen och närtåget kan användas

Busschaufför som kör buss fotad bakifrån.
Bildtext Pengar från bland annat den nedlagda byabussen kan nu användas för att betala för stadsbiljetten, (Arkivbild)

Raseborg drog in sin stadsbiljett från första september och ersatte den med Västra Nylands biljett. Nu ångrar staden sig och tar tillbaka stadsbiljetten.

Regionbiljetten har visat sig vara alldeles för dyr och enligt bussbolagen har prishöjningen lett till att passagerarna har valt bil istället för att åka buss.

Orsaken att staden valde att slopa stadsbiljetten var Raseborgs sparbehov i vintras.

Biljetten för Västra Nyland subventioneras inte alls av staden och blev därför mycket dyr.

Beroende på resans längd har kommuninvånarnas månatliga resekostnader stigit med upp till över 50 procent. Staden medger att de dyra biljetterna har orsakat stor irritation bland resenärerna.

Enligt Matkahuolto kan en servicesedel inte kombineras med biljetten för Västra Nyland, men en stadsbiljett enligt gammal modell kan tas i bruk med snabb tidtabell.

Staden subventionerar ungefär hälften av biljettpriset

Biljetten kommer att vara enligt den modell som staden hade fram till år 2019 utan någon subventionsdel direkt för trafikföretagen.

- Passageraren betalar 50 euro för månadsbiljetten. Bruttosumman är cirka 95 euro per månad och den innehåller cirka 45 euro subvention från staden, säger Henri Nevakivi som är logistiker på Raseborgs stad.

Enligt Nevakivi har staden råd att subventionera stadsbiljetten bland annat för att byabussen slutade trafikera i juni.

- Det har också inneburit besparingar då det dyra närtåget mellan Helsingfors och Karis drogs in, säger han.

Kvällståget från Helsingfors till Karis och morgontåget från Karis till Helsingfors slutade trafikera i slutet av juni.