Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Det höjda bensinpriset märks av i Österbotten: "Självklart att kunder klagar"

Man står framför en bensinstation där man brukar tanka bilar.
Bildtext Linus Pörtfors.

I takt med att coronapandemin avtar ökar efterfrågan på bensin. Bensinpriset stiger och kan stiga ännu mer, tror man på St1 i Kvevlax.

Bensinpriset är rekordhögt just nu och började stiga redan under sommaren. Det här har också Linus Pörtfors, delägare på ST1 i Kvevlax märkt av.

– Våra inköpspris blir betydligt dyrare och kunderna undrar varför det stiger så mycket, men det är ju likadant för alla bränslebolag, säger Pörtfors.

Så kunder har klagat på priserna?

– Absolut, då vi börjar ha bensinpriser på den nivå vi har nu som vi inte sett på flera år så klagar de självklart. Men vi kan inte göra någonting åt det för tillfället.

Servicestation med café innuti och tankstation utanför

Enligt Pörtfors kretsar genomsnittspriset för diesel nu kring 1,65–1,70. Bensin kostar ungefär 1,85 för 95-oktanig bensin och över 1,90 för 98-oktanig bensin. En typ av bensin är inte lika dyr som de andra; RE85 som har ett genomsnittspris på 1,38 idag.

Priset på RE85, som är 85 procent etanol och 15 procent bensin, stiger inte i samma takt som vanlig bensin eftersom det inte är lika beroende av råoljepriset som vanligt bensin och diesel.

Pörtfors säger att det är svårt att veta hur mycket bensinpriserna ännu kommer att stiga i år. Men han gissar att råoljan som nu kostar 85 dollar per fat snart kostar 90, eventuellt 100 dollar per fat.

– Och då ser vi nog bensinpriser på över 2 euro.

Coronapandemin en orsak

Enligt Pörtfors inverkar flera faktorer på bensinpriset. Under coronapandemin var bensinpriserna väldigt låga men i takt med att samhället öppnar upp har efterfrågan på bensin stigit.

– Som vanligt är det coronan som spökar lite. Bensinpriserna var extremt låga men oljebolagen och de som pumpar upp oljan vill ju få sina pengar. Vi har Opec, världens största oljekartell, som bestämmer hur mycket olja som pumpas upp per dag och då de begränsar produktionen så är det klart att priserna stiger när det inte finns tillräckligt att få på marknaden, säger Pörtfors.

– Dessutom har vi valutaväxlingar som spelar stor roll.

Biltrafiken kommer vi att behöva hur som helst på landsbygden.

― Linus Pörtfors

För att minska på bensinförbrukningen borde man som förare framförallt tänka på körstilen, berättar Pörtfors. En aggressiv körstil drar mer bränsle. Det gäller också att ha bilen i skick. Med till exempel rätt däcktryck på bilen kan bränsleförbrukningen minska.

De höjda bensinpriserna kan enligt Pörtfors leda till att folk funderar över om de faktiskt behöver köra bil. Han nämner att samåkning och införskaffande av nya bilar med andra drivmedel kan bli ett vanligare alternativ.

– Biltrafiken kommer vi att behöva hur som helst på landsbygden. Men klart man tänker efter lite hur man kör och vart man kör, säger Pörtfors.

Så på ett sätt kan man se på det här som något bra för miljön?

– Absolut kan man se det så. Dock borde kollektivtrafiken och nya bränslemodeller utvecklas lite snabbare om vi ska se en direkt effekt av det.