Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Gasen i botten för den laddbara hybridbilen – mängden hybridfordon i Egentliga Finland har fördubblats på ett år

Uppdaterad 20.10.2021 09:49.
Hybridbilar står i rad vid en stenvägg och laddas på Statsrådets innergård.
Bildtext Antalet hybridbilar i trafiken har ökat från 14 000 i början av 2019 till över 66 000 fordon enligt de senaste beräkningarna 2021.

Bensinpriserna i Finland är på rekordnivå och lär stiga ytterligare under hösten. Det kan då verka logiskt att bilister söker fordon med alternativa drivmedel. Samtidigt minskar också bränslebolagens satsningar på fossila bränslen.

Enligt uppgifter från transport- och kommunikationsverket Traficom har antalet hybridbilar i trafiken ökat från 14 000 i början av 2019 till över 66 000 fordon enligt de senaste beräkningarna 2021.

I Egentliga Finland har antalet hybridbilar ökat från 2 489 till 6 221 sedan 2020.

Henrik Hasselblatt är bilförsäljare i Åbo och säger att han redan en stund märkt att efterfrågan på bilar med alternativa drivmedel stiger i stadig takt.

– I fjol var redan hälften av alla våra bilar laddbara hybridbilar så de ökar med stor fart. Jag tror det beror på att det rent allmänt är framtidens väg samtidigt som bensinpriserna hela tiden stiger, säger Hasselblatt.

Henrik Hasseblatt står i ett mötesrum. Ser rakt i kamera.
Bildtext Henrik Hasselblatt arbetar som bilförsäljare i Reso.

Det som mest intresserar kunderna som funderar på att skaffa en hybridbil är hur långt en laddning kan bära dem.

– Sträckan växlar mellan 30 och 100 kilometer. Något som folk också undrar över är hur lång livstid ett batteri har. Det vet ingen riktigt precis, men de äldsta på marknaden för tillfället är ungefär 15 år gamla, säger Hasselblatt.

Det finns också en brist i infrastrukturen som hindrar alternativa drivmedel från att ta över hybridbilens popularitet. Att köra en naturgasdriven bil längre norrut än till Uleåborg kan bli problematiskt då möjligheterna att tanka snabbt glesnar.

– Utvecklingen verkar nog gå mot hybrider och elbilar hela tiden, men det kommer att ta tid innan infrastrukturen har nått en sådan nivå att alla har möjlighet att ladda sina bilar, säger Hasselblatt.

Hybridbilarna har kommit långt med åren

Christoffer Enckelman är bilförsäljare i Åbo och berättar att hybridbilen kommit långt i sin utveckling.

– De blir bättre och bättre hela tiden. Då de första kom ut kunde man bara köra mellan 20 och 30 kilometer med eldrift. Mercedes-Benz nya modell lovar gå så långt som 100 kilometer. Ju längre man kan köra desto mer ökar också efterfrågan på laddbara hybridbilar, säger Enckelman.

Christoffer Enckelman i en bilhall.
Bildtext Christoffer Enckelman säger att han är intresserad av hybridbilens utveckling kommer att se ut i det långa loppet.

El kan verka som ett enkelt och miljövänligt alternativ till fossila bränslen. Är det det?

– El har inga utsläpp i sig så visst är det rent på det sättet. Sedan sparar man himla mycket om man kör uteslutande på elkraft. Kostnaden per kilometer är betydligt mindre än med bensin, säger Enckelman.

Det finns också bilförsäljare som erbjuder installation av solpaneler åt sina kunder, berättar Enckelman. Han väntar också med spänning på vilka utvecklingar som kommer att ske de närmaste åren.

– Det är säkert det billigaste alternativet. Vissa biltillverkare har nu också meddelat att de inte längre kommer att tillverka bilar som endast går på bensin. Sen har jag hört en del om att man skulle använda väte som drivkraft i bilen och det blir intressant att se vad som sker med det, säger Enckelman.