Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Risken för olyckor växer i höststormen – gör så här om det smäller

Bil som kör i regn. Det kommer en störtskur.
Bildtext Se upp i korsningar! De är de värsta olycksplatserna.

Det lönar sig att kalla polisen på plats om det är något oklart med olyckan – som till exempel en misstanke om fortkörning, förseelse eller rusmedel. Annars är det inte nödvändigt.

Då det är dåligt väglag växer risken för olyckor. Vi har samlat instruktioner hur man ska agera vid en krock. 

Det varnas för dåligt väglag i flera landskap under fredagen.

Då det regnar och när det är halt är det större risk för olyckor än vanligt. Under dåligt väder lönar det sig för förare att sänka hastigheten och se till att ha vinterdäck då det behövs. 

Vi har samlat ihop instruktioner för hur du ska gå tillväga om du trots allt krockar. 

Marko Nieminen från Trafikskyddet ger följande råd:

  • Varna andra i trafiken och förhindra ytterligare skada. Sätt på varningsblinkers. 

  • Gör dig själv synlig. Använd reflex eller använd till exempel en reflexväst eller -jacka. 

  • Ring nödcentralen på 112 för att hjälpa eventuella offer.

  • Inne i städer ska en varningstriangel placeras på ett ställe där den på bästa möjliga sätt varnar andra. På landsvägen placeras den på 200–300 meters avstånd från bilen. 

  • Ring polisen om det känns ens litet nödvändigt. På nödcentralen 112 får man också kontakt med polisen. 

Närbild av en vitsvanshjort inne i en skog.

Över tio hjortkrockar skedde i västra Nyland under en och samma natt

Västra Nylands polisinrättning varnar för hjortar på vägarna

Polisen behövs inte alltid 

Parterna kan vid olycksplatsen komma överens sinsemellan om skadorna är små och det inte finns oklarheter kring vem som är den skyldiga. Polisen måste alltid kallas till platsen om det sker personskador. 

Det lönar sig ringa polisen också om det är något oklart med olyckan som till exempel en misstanke om fortkörning eller rusmedel. 

Det anser Trafikskyddets kontaktchef Marko Nieminen. Han säger att polisen alltid måste kallas på plats om det känns som att det kan behövas.

Då polisen inte behövs lönar det sig att ta upp båda parternas kontaktuppgifter. Dessutom kan man fylla i försäkringsbolagets skadeanmälningsblankett om det finns en sådan. 

Nieminen tipsar också om att fotografera skadorna.

– Det lönar sig att ta bilder på de involverade bilarna så att man ser skadorna och registernumret. Också förarnas körkort kan fotograferas och varför inte förarna också, säger Nieminen. 

I korsningar sker mest olyckor

Enligt Nieminen är korsningarna de värsta olycksplatserna. 

– Vid korsningsområden finns mycket sådant som man måste ta i beaktande. Det finns trafikljus och -märken, cyklister, fotgängare och bilar. 

Nieminen upprepar också trafikskyddets råd under den här årstiden: byt till vinterdäck i tid. 

Att redan ut olyckan kan ibland ta lång tid. 

– Ibland dröjer utredningen länge och orsakerna kan vara flera. Utredaren kan vara belastad med så många andra fall att det till och med kan ta veckor, men oftast reds fallen ut relativt snabbt. Försäkringsbolagen har sedan egna regler och lagliga skyldigheter, säger kriminalinspektör Arto Partanen vid Polisinrättningen i Inre Finland. 

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel “Syysmyrskyssä voi sattua kolari – toimi näin, jos pelti rytisee, som är skriven av Kai Pohjanen och Reija Grönroos.